تاریخ انتشار: دوشنبه 21 بهمن 1398
ایجاد تصاویر سه بعدی از یک مولکول RNA حیاتی برای برنامه ریزی سلول های بنیادی

  ایجاد تصاویر سه بعدی از یک مولکول RNA حیاتی برای برنامه ریزی سلول های بنیادی

محققین در Los Alamos اولین تصاویر سه بعدی را از نوعی خاص از مولکول RNA ایجاد کرده اند که برای برنامه ریزی سلول های بنیادی حیاتی است و آن را به عنوان "جسم سیاه"( dark matter) ژنوم می شناسند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، این مطالعه برای اولین بار تصاویر سه بعدی کاملی را از ساختار RNAهای غیر کد کننده(lnRNA) ارائه کرده است و این در حالی است که تاکنون ساختارها به صورت نسبی نشان داده می شدند. درک بهتر این RNAs می تواند منجر به استراتژی های جدیدی در زمینه پزشکی بازساختی برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی ناشی از بیماری های قلبی عروقی یا پیری شود. برای این تصویربرداری از تکنیکی به نام پراکنش پرتو ایکس با زاویه کوچک(SAXS) استفاده شد که پوشش سه بعدی مولکول RNA را نشان داد. در ادامه به کمک یادگیری ماشینی و محاسبات با کارایی بالا، مدل های اتمی برای RNA ها ارائه شد. این مطالعه نشان می دهد که RNAs دارای ساختارهای سه بعدی هستند که این ساختارهای مولکولی ممکن است بخوبی نحوه عملکرد آن ها را تعیین کند. در این مطالعه RNA مورد مطالعه را "شجاع دل"(braveheart) نامیده اند که منجر به تغییر شکل سلول های بنیادی به سلول های قلبی می شود.

قبل از این که ژنوم انسانی در سال 2000 توالی یابی شود، تصور می شد که بخش اعظم دستورالعمل های آن ها برای پروتئین ها به عنوان مولکول های اصلی سلول های انسانی است و در ادامه محققین از کشف این که کمتر از 10 درصد ژنوم پروتئین ها را کد می کنند شگفت زده شدند. از آن زمان، سایر 90 درصد بخش DNA را به عنوان junk DNA یا جسم سیاه نامیدند. اما اخیرا نشان داده شده است که بیش از 90 درصد ژنوم کلاس جدیدی از RNA موسوم به مولکول های RNA غیر کد کننده طویل (lncRNA) را کد می کنند. این مولکول های RNA به کنترل روشن و خاموش شدن ژن ها کمک می کنند و عملکرد نامناسب آن ها منجر به مشکلاتی مانند نواقص تولد، اوتیسم و حتی سرطان می شود. هم چنین lncRNA برای بازبرنامه ریزی سلول های بنیادی بالغ نیز کلیدی هستند ولی با وجودی که این مولکول ها بیش از 90 درصد ژنوم را تشکیل می دهند اما ایده دقیقی در مورد نحوه کار و حتی تصوری از آن چه آن ها انجام می دهند وجود ندارد. ارائه تصاویر سه بعدی از ساختار RNA  می تواند در مطالعات آینده به میزان زیادی نحوه کنترل ژن ها بوسیله این مولکول ها را نشان دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه