تاریخ انتشار: دوشنبه 05 اسفند 1398
کشف ترکیبی جدید که سلامتی ریه را افزایش می دهد

  کشف ترکیبی جدید که سلامتی ریه را افزایش می دهد

محققین دانشگاه UCLA مولکولی را شناسایی کرده اند که به حفظ یک تعادل سالم در سلول های مجاری هوایی و بافت ریوی کمک می کند. در صورتی که نقش این ترکیب که تنها در سلول های جداسازی شده موشی و انسانی تست شده است اثبات شود می توان به یافتن داروهای جدید برای درمان یا مهار سرطان ریه امیدوار بود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سیستم تنفسی انسانی به دلیل قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و مواد مضر موجود در هوایی که تنفس می کنیم دائما در حال آسیب دیدن است و به همین دلیل سلول های آسیب دیده باید با سلول های سالم جایگزین شوند. این فرایند از طریق سلول های بنیادی ناحیه قاعده ای مجاری هوایی صورت می گیرد که قادرند از طریق تقسیمی نامتقارن هم سلول های بنیادی بیشتر و هم سلول های موکوسی- مژه ای بیشتری را تولید کنند که مجاری هوایی یا ریوی مفروش می کنند. در مجاری هوایی سالم، سلول های بنیادی قاعده ای همواره تقسیم می شوند تا تعادل بین تولید سلول های بنیادی و سلول های موکوسی-مژه ای حفظ شود. در سلول های پیش سرطانی موجود در ریه ها، سلول های بنیادی قاعده ای بیش از معمول تقسیم می شوند و مقادیر زیادی از سلول های بنیادی و مقادیر اندکی سلول موکوسی-مژه ای تولید می کنند. این عدم تعادل منجر به این می شود که سلول های مجاری هوایی قادر به انجام عملکرد طبیعی خود نباشند و رفته رفته سلول های پیش سرطانی به سلول های توموری تبدیل شوند.

در این مطالعه جدید در دانشگاه UCLA، دگتر گامپرتز و همکارانش به آنالیز سلول های مجاری هوایی مشتق از بیوپسی های گرفته شده از افراد سالم و افراد مبتلا به آسیب های پیش سرطانی و سرطان ریوی سنگفرشی پرداختند. آن ها کشف کردند که گروهی از مولکول های دخیل در مسیر پیام رسانی Wnt/بتا-کتنین در سلول های بنیادی قاعده ای  نمونه های بیماران در مقایسه با افراد سالم در سطوح مختلفی قرار دارند. با تغییر سطح این مولکول ها در سلول های مجاری هوایی سالم موشی، تعادل بین سلول های بنیادی و سلول های موکوسی-مژه ای تغییر کرد که تقلید کننده شرایط موجود در ریه های پیش سرطانی بود.

در ادامه محققین بیش از 20 هزار ترکیب شیمیایی را به دلیل توانایی شان برای معکوس کردن این اثر در سلول های سرطانی، کاهش سطح Wnt و احیای تعادل سلول های بنیادی و سلول های بالغ مجاری هوایی مورد غربالگری قرار دادند. آن ها ترکیبی  را شناسایی کردند که مسیر پیام رسانی را مهار می کرد و آن را ترکیب 1 مهار کننده Wnt یا WIC1 نامیدند. به عقیده محققین این ترکیب می تواند در صورت تایید FDA به عنوان دارویی برای افزایش سلامتی ریه مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه