تاریخ انتشار: یکشنبه 11 اسفند 1398
ارزیابی پتانسیل سلول درمانی برای درمان پره آکلامپسی

  ارزیابی پتانسیل سلول درمانی برای درمان پره آکلامپسی

پره آکلامپسی، دلیل اصلی مرگ و ناتوانی برای مادر و فرزند است که سالانه تقریبا 76 هزار مادر و 500 هزار بچه را می کشد. بر خلاف شیوع این امر، تنها درمان موجود زایمان جفت و نوزاد با پتانسیل بروز مشکلات طولانی مدت است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در سال های اخیر، سلول درمانی هایی برای این عارضه در مدل های جانوری مورد استفاده قرار گرفته است و در مطالعه ای جدید نیز محققین سعی در بررسی سلول های بنیادی/استرومایی مزانشیمی به عنوان یک درمان بالقوه برای پره آکلامپسی دارند.

پره آکلامپسی یک مشکل بارداری است که با افزایش فشار خون و آسیب اندام همراه است و اغلب کلیه ها و کبد را در نیمه دوم بارداری تحت تاثیر قرار می دهد.

سلول های بنیادی مزانشیمی به طور گسترده ای برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی عروقی مورد استفاده قرار گرفته اند و شمار محدودی از مطالعات سعی در استفاده از سلول های بنیادی یا وزیکول های مترشحه از آن ها به عنوان گزینه درمانی جدید برای پره آکلامپسی در مدل های پیش بالینی(جانوری) داشته اند و نتایج امیدوار کننده ای داشته اند. هر چند این نتایج امیدوار کننده بوده است اما مکانیسم عمل این سلول ها در ترمیم آسیب های ناشی از پره آکلامپسی مشخص نیست. محققین دانشگاه بلفاست سعی دارند که با به حداکثر رساندن پتانسیل درمانی سلول های بنیادی و وزیکول های آن ها و به حداقل رساندن عوارض جانبی، از سلول های بنیادی برای درمان پره آکلامپسی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه