تاریخ انتشار: یکشنبه 11 اسفند 1398
آغاز به کار بزرگ ترین بیوبانک سلول های بنیادی

  آغاز به کار بزرگ ترین بیوبانک سلول های بنیادی

بیوبانکی جدید در دانشگاه لوند سوئد که در نوع خود بزرگ ترین محسوب می شود، سلول های بنیادی مشتق از افراد سالم و بیمار را ذخیره سازی می کند و این امر می تواند منجر به افزایش درک موجود در مورد نحوه بروز بسیاری از بیماری ها شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، گروهی بزرگ از افراد از بیماری های متابولیکی، التهابی و مخرب رنج می برند. این بیماری ها شامل دیابت، اختلالات عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر است ولی می توان به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی و ذهنی نیز اشاره داشت. تولید بیوبانک مذکور می تواند مطالعه عواقب تنوع ژنتیکی انسانی و نحوه مشارکت این تنوع ژنتیکی در بیماری را مقدور سازد.

این بیوبانک سلول های بنیادی حاصل مشارکت مرک دیابت و مرکز سلو لهای بنیادی دانشگاه لوند است. این بیوبانک شامل 100 رده سلول بنیادی است که محققین سراسر دنیا می توانند برای داشتن آن ها درخواست داشته باشند. این رده های سلولی برای محققینی که روی سوالات پایه در زمینه های مولکولی، بیوشیمیایی، سلولی و ژنتیکی کار می کنند، مفید خواهد بود. برای تولید این رده های سلولی، محققین در اولین گام سلول های پوستی یا خونی را از فرد سالم یا بیمار گرفته و در ادامه آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) بازبرنامه ریزی کردند. این سلول های بنیادی پرتوان می توانند انواع مختلف سلول های بدن را تولید کنند.

محققین لوند سعی دارند که DNA مربوط به این رده های iPS را استخراج کرده و کدهای ژنتیکی آن ها را آنالیز کرده و ترسیم کنند. به این ترتیب اغلب واریته های ژنتیکی در مواد ژنتیکی فرد شناسایی خواهد شد و اهمیت آن ها در بروز برخی از بیماری ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه