تاریخ انتشار: شنبه 24 اسفند 1398
درمان قطعی دومین بیمار مبتلا به ایدز

  درمان قطعی دومین بیمار مبتلا به ایدز

حدود 12 سال پیش بود که یک بیمار مبتلا به ایدز در آلمان درمان شد. در پژوهشی جدید، محققین بریتانیایی مدعی شده اند که توانسته اند این موفقیت را تکرار کنند و یک فرد بیمار 40 ساله انگلیسی را برای این بیماری درمان کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از HealthDay، آدام کاستیلجو(Adam Castillejo) را تا همین روزهای اخیر تحت عنوان "بیمار لندنی" می شناختند، اما اینک بعد از زنده ماندن طی یک رویکرد درمانی و جان سالم بدر بردن از این بیماری وی خود را "سفیر امید" معرفی می کند. اگرچه پزشکان معالج وی بر این باورند که وی متحمل یک بهبودی طولانی مدت شده است  اما در مناظرات صورت گرفته اغلب کارشناسان بر این باورند که وی در مقابله ویروس ایدز به طور کامل معالجه شده است و این دستاورد صرفا یک بهبودی نیست.

آدام کاستیلجو نیز مانند تیموتی براون(اولین بیمار مبتلا به ایدز درمان شده) به دلیل ابتدا به نوعی سرطان خون متحمل پیوند مغز استخوان شد. البته سرطان خون تیموتی براون لوکمیا و کاستیلجو لنفومای هوجکین بود و آن ها برای این سرطان ها(نه ایدز) متحمل پیوند مغز استخوان شدند.

در هر دو مورد پیوند اهدایی از فردی با موتاسیون در پروتئین CCR5 بود. ویروس ایدز از این پروتئین برای ورود به سلول های ایمنی خاص استفاده می کند اما قادر به وارد شدن به ورژن جهش یافته این سلول ها نیست. به عبارت دیگر این اهدا کننده ها به ویروس ایدز مقاوم هستند.

به عقیده پزشکان پیوند مغز استخوان را با موجود موفقیت در این دو مورد نمی توان در حال حاضر یک درمان واقعی برای بیماران مبتلا به ایدز دانست اما این موفقیت می تواند راه را برای استفاده از سایر رویکردهای مدیفه کننده سلول های ایمنی هموار کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه