تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 اسفند 1398
ویروس کرونا چه بلایی به سر بدن ما می آورد؟(بخش سوم -کبد و کلیه)

  ویروس کرونا چه بلایی به سر بدن ما می آورد؟(بخش سوم -کبد و کلیه)

ویروس کرونای جدید SARS-CoV-2 که آن را تحت عنوان 2019-nCoV نیز می شناسند، ویروسی است که دلیل COVID-19 است و در سراسر دنیا و تقریبا در همه کشورها شیوع پیدا کرده است. این بیماری برای مبتلایان جوان نرخ مرگ و میر 1 تا 2 درصدی و برای افراد پیر و بیمار نرخ مرگ و میر 5 تا 8 درصدی را نشان داده است و می تواند چندین اندام بدن را هدف قرار دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در این بخش از این مطلب، در مورد آن چه ویروس کرونا با کبد وکلیه انجام می دهد مطالبی را عنوان می کنیم.

خون رسانی فراوان به کبد باعث ورود آسان کروناویروس جدید می شود. پس از آلوده شدن، عملکرد کبد مختل می شود.  کبد یکی از پر عملکردترین و اساسی ترین اندام ها و از نظر اهمیت هم تراز با مغز و قلب است ، مراقبت از سم زدایی هزاران ماده از غذای ما ، ایجاد مواد مغذی مختلف برای نیاز بدن و ایجاد صفرا برای کمک به جذب چربی از جمله عملکردهای کبد است.
آسیب کبد به سرعت با بازسازی سلولهای جدید کبدی جبران می شود ، که باعث می شود کبد بسیار سخت و مقاوم در برابر آسیب باشد. با عفونت کروناویروس جدید ، آسیب کبدی موجب ریختن آنزیم های کبدی به در خون می شود که این امر  ناشی از صدمه مستقیم یا غیر مستقیم به دلیل پاسخ ایمنی شدید است. به گفته کارشناسان، نارسایی کبد هرگز تنها علت مرگ در بیماران مبتلا به عفونت SARS نبوده است.

همانطور که در اپیدمی های قبلی SARS و MERS وجود دارد ، کرونا ویروس جدید نیز باعث آسیب حاد کلیه در برخی بیماران می شود. هر چند این امر عارضه ای نادر است اما غالبا کشنده است. به نظر می رسد این ویروس نه به صورت انتخابی بلکه با ایجاد فشار خون پایین ، سپسیس یا اختلال در سوخت و ساز بدن ، به مجاری کلیه حمله می کند. برخی از داروها همچنین ممکن است آسیب کلیوی را تسریع کنند ، در حالی که در موارد شدیدتر طوفان سیتوکینی ناشی از التهاب شدید مسئول این عارضه است. آسیب چند عضو ، تهویه مکانیکی طولانی و آنتی بیوتیک ها نیز می توانند از عوامل بالقوه نارسایی کلیه باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه