تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 اسفند 1398
یافتن ژن هایی که تکوین اولیه مغز را سازماندهی می کنند

  یافتن ژن هایی که تکوین اولیه مغز را سازماندهی می کنند

در حین تکوین مغز مجموعه ای از حرکات سلولی در بخش های مختلف اتفاق می افتد و بروز برخی از جهش ها در حین تکوین اولیه عصبی منجر به اختلالاتی مانند ماکروسفالی و اوتیسم می شود. با وجود پیشرفت های صورت گرفته، محققین اطلاعات زیادی در مورد آن چه موجب بروز خطا در فرایند تکوین مغز بویژه در انسان می شود، ندارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پروفسور ووی ژانگ و همکارانش در مرکز زیست شناسی مولکولی USC سعی در شناسایی نحوه اثر گذاری برخی از ژن های خاص در تکوین اولیه مغز داشته اند.

در این مطالعه آن ها روی ژنی به نام RAB39b فوکوس کرده اند که یک ژن دخیل در بروز اختلالات طیف اوتیسم(ASD) محسوب می شود. زمانی که این ژن جهش می یابد می تواند منجر به اختلالاتی مانند ماکروسفالی، اوتیسم، ناتوانایی های ذهنی، صرع و شروع پارکینسون شود. آن چه با جهش در ژن RAB39bاتفاق می افتد و منجر به بیماری می شود تاکنون ناشناخته باقی مانده بود. در این مطالعه جدید محققین با استفاده از مدل موشی و ارگانوئیدهای مغزی انسانی به مطالعه این جهش ها پرداختند. این ارگانوئیدهای مغزی مشتق از سلول های بنیادی انسانی، مینی مغزهای مینیاتوری هستند که به صورت ساختارهای شبه مغزی دارای نورون های از نظر الکتریکی فعال عمل می کنند.

با استفاده از این دو مدل، ژانگ و همکارانش ژن RAB39b را در مدل موشی و در ارگانوئید مغزی انسانی حذف کردند و نشانه های ماکروسفالی و رفتارهای شبه اوتیسمی را در موش ها مشاهده کردند و ارگانوئیدها نیز به صورت بزرگ تر از ارگانوئیدهای کنترل در آمدند. این مطالعه نشان داد که ژن RAB39b هم روی اندازه مغز و هم روی شبکه های پیام رسانی وابسته به فعالیت نورونی اثر گذار است و همین امر می تواند مسئول بروز برخی از مشکلات مشاهده شده در بیماری هایی مانند اوتیسم یا ماکروسفالی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه