تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 فروردین 1399
برهمکنش های بین سلول های سرطانی و فیبروبلاست ها موجب پیشبرد متاستاز می شود

  برهمکنش های بین سلول های سرطانی و فیبروبلاست ها موجب پیشبرد متاستاز می شود

به منظور کلونی زایی در سایر اندام و رشد کردن و متاستاز، سلول های توموری که از تومور اولیه کنده می شوند نیاز به دستکاری ریز محیط جدیدشان و ایجاد یک نیچ متاستازیک دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در مرکز تحقیقات سرطان آلمان و انستیتو سلول های بنیادی هایدلبرگ کشف کرده اند که برخی از سلول های سرطانی، سلول های بافت پیوندی را در محیط شان تحریک می کنند تا ترانسمیترها یا مواد واسطه را آزاد کنند که متاستاز را افزایش می دهند. این کشف، نقش کلیدی در درک بهتر نحوه متاستاز سرطان خواهد داشت.

اگر سلول های سرطان از تومور کنده شوند و به سراسر بدن پراکنده شوند، بسیاری از آن ها قبل از این که در سایر بخش های بدن کلونی زایی کنند، مورد حمله سلول های ایمنی قرار می گیرند و می میرند. ولی با این وجود، این سلول های سرطانی مهاجر می توانند گاهی زنده بمانند و ریز محیط جدیدشان را دستکاری کرده و یک نیچ متاستازیک را تولید می کنند که به بقای آن ها کمک می کند. سلول های توموری کنده شده دو مولکول پیام رسان التهابی موسوم به اینترلوکین را آزاد می کنند که فیبروبلاست های موجود در ریه را تحریک می کنند تا دو مولکول پیام رسان التهابی دیگر به نام های CXCL9 و CXCL10 را به محیط آزاد کنند. در عوض، این مولکول ها به گیرنده های روی سطح سلول های مهاجر می چسبند و موجب شروع فرایندهایی می شوند که برایند آن ها متاستازی شدن سلول ها است. این سلول ها(در این مورد سلول های سرطان سینه) از مزایای التهاب و مولکول های پیام رسان CACL9 و CXCL10 برای تهاجمی شدن و متاستاز استفاده می کنند.

با شناسایی این مکانیسم (برهمکنش سلول های سرطانی و فیبروبلاست ها) و مولکول های پیام رسان دخیل در متاستاز، محققین امیدوارند بتوانند هدفی درمانی را برای این امر شناسایی کنند و به راهی برای درمان سرطان های مهاجم برسند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه