تاریخ انتشار: یکشنبه 17 فروردین 1399
استفاده از سلول های بنیادی برای مقابله با پنومونی COVID-19

  استفاده از سلول های بنیادی برای مقابله با پنومونی COVID-19

دکتر کنونلین جین و همکارانش در دانشگاه تگزاس شمالی در تلاش برای استفاده از سلول های بنیادی برای مبارزه با بیماری کرونا هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در پژوهش جدید، دکتر جین و همکارانش شروع به تست این امر کرده اند که آیا می توان از سلول های بنیادی برای تقویت سیستم ایمنی فرد برای مقابله پنومونی COVID-19 استفاده کرد یا خیر. در این پژوهش آن ها نشان داده اند که تزریق درون سیاهرگی سلول های بنیادی مرانشیم انسانی با درجه بالینی(clinical-grade) یک رویکرد موثر و بی خطر برای درمان بیماران مبتلا به پنومونی COVID-19 بویژه بیماران پیری است که دچار پنومونی شدید هستند.

در بخشی از این درمان آزمایشی، محققین در پکن سلول های بنیادی را به صورت درون سیاهرگی به جریان خون هفت بیمار با حال وخیم تزریق کردند. به گفته دکتر جین، هر هفت بیماری که سلول های بنیادی را دریافت کردند با موفقیت درمان شدند و ظرف 14 روز از بیمارستان ترخیص شدند و این در حالی است که از سه بیمار کنترلی که دارونما(placebo) را دریافت کرده بودند، یک نفر مرد، یک نفر شرایط بدتری را تجربه کرد و نفر سوم هم دچار سندرم زجر تنفسی حاد(ARDS) شد. اما برای تست این رویکرد درمانی در آمریکا، ابتدا باید موافقت سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) برای کارآزمایی بالینی جلب شود. به عقیده محققین، با شدت گرفتن آلودگی به ویروس کرونا، این ویروس موجب یک طوفان سیتوکینی(ناشی از فعالیت بیش از اندازه سیستم ایمنی) می شود که با تجمع مایع درون بافت های ریوی و آسیب آن همراه است. محققین دلیل کشندگی پنومونی COVID-19 را همین طوفان سیتوکینی می دانند و بر این باورند که سلول های بنیادی مزانشیمی می توانند این طوفان سیتوکینی را تعدیل سازند.

نتایج این مطالعه در ماه جاری(آوریل) در مجله Aging and Disease و تحت عنوان" Transplantation of ACE2-Mesenchymal Stem Cells Improves the Outcome of Patients with COVID-19 Pneumonia " به چاپ خواهد رسید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه