تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 فروردین 1399
نقش جدیدی برای هیستون داستیلاز در سرطان ریه سلول غیر کوچک

  نقش جدیدی برای هیستون داستیلاز در سرطان ریه سلول غیر کوچک

طی یک دهه گذشته نرخ بقا برای بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک(NSCLC) به لطف گزینه های درمانی هدفمندی که شناخته شده است، به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. با این حال، این سرطان ریه هنوز هم یکی از کشنده ترین سرطان ها محسوب می شود که تنها در آمریکا سالیانه بیش از 154 هزار نفر را می کشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بسیاری از بیماران به درمان های هدفمند موجود پاسخ نمی دهند و رفته رفته به داروهای موجود مقاومت نشان میدهند. در مطالعه ای در مرکز تحقیقات مافیت(Moffitt)، محققین سعی در شناسایی استراتژی های جایگزین برای این بیماری کرده اند و مدعی شده اند که هدف قرار دادن هیستون داستیلاز HDAC11 می تواند یک استراتژی درمانی جدید برای سرطان ریه سلول غیر کوچک باشد. هیستون داستیلازها، پروتئین هایی هستند که بیان و فعالیت ژن ها را از طریق تغییر فشردگی DNA و پروتئین های مدیفه کننده تنظیم می کنند و تنظیم نامناسب آن ها منجر به بروز برخی از سرطان ها می شود.

محققین در این مطالعه مجموعه ای از مطالعات پیش بالینی را برای بررسی نقش HDAC11 در سرطان ریه سلول غیر کوچک انجام دادند و دریافتند که سطوح بالایی از HDAC11 در نمونه های مشتق از بیماران مبتلا به این سرطان وجود دارد و بیان بالای HDAC11 با پیش آگهی ضعیف این بیماری همراه است. بررسی ها روی سلول های بنیادی سرطانی به عنوان دلیل اصلی مقاومت دارویی و متاستاز بیماری نشان داد که سطح HDAC11 در این سلول ها نیز به میزان قابل ملاحظه ای بالا است و این امر با بیان بالای پروتئین Sox2 به عنوان یک پروتئین دخیل در خودنوزایی سلول های بنیادی سرطانی همگام است. هدف قرار دادن HDAC11 در سلول های بنیادی سرطانی با استفاده از مهار کننده ها نشان داد که توانایی خودنوزایی و بیان Sox2 در این سلول ها به میزان قابل توجهی پایین آمد. این مشاهدات، HDAC11 را هدف مناسب برای جلوگیری از خودنوزایی سلول های بنیادی سرطانی و در نتیجه پیشرفت بیماری سرطان ریه سلول غیر کوچک معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه