تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 فروردین 1399
ارتباط بین سلول های بنیادی و اعصاب در بازسازی بافت

  ارتباط بین سلول های بنیادی و اعصاب در بازسازی بافت

سلول های بنیادی به عنوان سلول هایی با پتانسیل تولید سلول ها و بافت های مختلف می توانند در بازسازی و ترمیم بافت های مختلف نقش داشته باشند .در این میان اطلاعات اندکی در مورد برهمکنش سلول های بنیادی و اعصاب در ترمیم بافت در دست است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین در دانشگاه زوریخ در مطالعه ای نشان داده اند که چگونه سلول های بنیادی، رشد عصبی را در حین بازسازی بافتی افزایش می دهند. آن ها در این مطالعه به مقایسه برهمکنش نورون ها دو جمعیت مختلف از سلول های بنیادی انسانی(سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان و مغز استخوان) پرداخته اند.

در این مطالعه آن ها با استفاده از فناوری organ-on-a-chip نشان دادند که هر دو نوع سلول می توانند رشد عصبی را افزایش دهند. با این حال سلول های بنیادی پالپ دندانی در مقایسه با سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان در این امر موفق تر بودند: آن ها نورون های کشیده تری را ایجاد کردند و شبکه های عصبی متراکم تری را شکل دادند و تماس بسیار نزدیکی را با اعصاب برقرار کردند. به عقیده محققین مواد تولید شده و مترشحه از سلول های بنیادی پالپ دندان در عصب زایی و عصب دهی موفق تر عمل می کنند و همین امر موجب شده است که محققین پیشنهاد کنند که این سلول ها گزینه مناسبی برای بازسازی بافت های چهره ای هستند که نیازمند عصب دهی بیشتری هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه