تاریخ انتشار: دوشنبه 01 اردیبهشت 1399
تغییرات شیوه زندگی می تواند مانع از به تاخیر افتادن زوال عقل در سن پیری شود

  تغییرات شیوه زندگی می تواند مانع از به تاخیر افتادن زوال عقل در سن پیری شود

محققین در کالج پادشاهی لندن نشان داده اند که چگونه نحوه پاسخ دهی ما به تغییرات رژیم غذایی مان در سطح مولکولی، نقش مهمی را در فرایند پیر شدن بازی می کند و این فرایند بوسیله مکانیسم های ژنتیکی کلیدی هدایت می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از  medicalxpress، پژوهشگران بریتانیایی با استفاده از ترکیبی از فناوری های آزمایشگاهی و آنالیز داده های مربوط به حافظه افراد، رژیم غذایی و سطح تمرین فیزیکی، شماری از ژن ها را شناسایی کرده اند که در مسیرهای حس کننده مواد غذایی فعال هستند و هم چنین نشان داده اند که این ژن ها با انجام عملکردهای حافظه ای مرتبط هستند. این مطالعه نشان داده است که ژن های ABTB1 و GRB10، هر دو در مسیرهای حس کننده مواد غذایی تاثیر گذار هستند و با حافظه نیز ارتباط مستقیمی دارند.

پیشرفت در پزشکی و مراقبت های بهداشتی در طول یک قرن گذشته منجر به افزایش امید به زندگی شده است. با این حال ، پیری هنوز با ضعف و کاهش روندهای فکری و حافظه ای ما همراه است. میزان این کاهش در افراد متفاوت است و درک بهتر در مورد تأثیر این مکانیسم های پیری می تواند به توسعه راهکارهایی برای افزایش "سلامت" ، که به عنوان دوره زمانی عاری از بیماری ناتوان کننده تعریف می شود ، کمک کند.

مطالعات گذشته نشان داده اند که سلول های بنیادی عصبی(NSCs) موجود در هیپوکامپ مغز، نقش مهمی را در کاهش روند تفکر و حافظه ما طی گذشت زمان بازی می کنند. این سلول های بنیادی که با تقسیماتی که انجام می دهند و سلول های بنیادی یا سلول های تخصص یافته بیشتری تولید می کنند موجب حفظ قدرت حافظه و تفکر انسان می شوند، به میزان بسیار زیادی تحت تاثیر فاکتورهای محیطی مانند رژیم غذایی و ورزش قرار دارند و همین امر می تواند توجیه کننده تفاوت حافظه افراد در طی روند پیری نیز باشد. در این میان نقش مسیرهای حس کننده مواد غذایی در پیری و حفظ سلول های بنیادی در مغز در مدل های جانوری بررسی شده است اما تاکنون هیچ مطالعه انسانی در این زمینه صورت نگرفته بود. در این راستا، محققین دانشگاه کالج پادشاهی لندن در مطالعه ای نشان داده اند که این مسیرها در حفظ سلول های بنیادی عصبی انسانی نیز نقش دارند و بدین ترتیب نشان داده اند که این مسیرها نقش مهمی در برهمکنش بین شیوه زندگی، حفظ سلول های بنیادی و عملکرد شناختی بازی می کنند. آن ها نشان داده اند که تنوع در بیان ژن ABTB1 با انجام عملکرد حافظه ای استاندارد مرتبط است و تنوع در ژن GRB10 یک بازیگر مهم در تعیین ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه ای و عملکرد حافظه است. هم چنین مشخص شده است که برهمکنش بین سطح ورزش و ژنوتیپ SIRT1 منجر به نمایش های متفاوتی از عملکرد حافظه ای می شود.

این مطالعه نشان می دهد که مسیرهای حس کننده مواد غذایی نقش مهمی را در حافظه بازی می کنند و نشان می دهد که ژن های ABTB1 و GRB10 بازیگران مولکولی بین ارتباط مواد غذایی، پیری سلول های بنیادی عصبی و توانایی حافظه ای و تفکری ما هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه