تاریخ انتشار: شنبه 06 اردیبهشت 1399
دارویی که مانع از اختلالات شناختی در مدل موشی تومورهای مغزی بعد از پرتودرمانی می شود

  دارویی که مانع از اختلالات شناختی در مدل موشی تومورهای مغزی بعد از پرتودرمانی می شود

مطالعه ای بوسیله محققین مرکز جامع سرطان UCLA یک داروی احتمالی را شناسایی کرده است که می تواند مانع از کاهش از عملکرد شناختی در بیمارانی شود که بدلیل ابتلا به سرطان مغز متحمل پرتو درمانی شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در کنار جراحی، پرتودرمانی نیز یکی از موثرترین درمان های موجود برای بیمارانی است که مبتلا به سرطان مغز یا سایر سرطان هایی است که به مغز متاستاز می دهند. در این میان هر چه افراد بعد از پرتودرمانی بقای بیشتری را نشان دهند، عوارض جانبی بیشتری از پرتودرمانی را نیز نشان می دهند. این عوارض شامل از دست دادن حافظه، مشکل یادگیری و کاهش عملکرد شناختی است و همین امر بیمار را با مشکلات بیشتری مواجه می سازد.

مطالعه ای بوسیله محققین UCLA منجر به تولید دارویی شده است که می تواند از این عوارض جانبی بکاهد. این دارو NSPP نام دارد که در سال 2019 شناسایی و تولید شد و در حال حاضر در فاز حیوانی است. محققین موش های مدل برای تومورهای مغزی را 24 ساعت بعد از پرتو درمانی مورد تیمار با داروی NSPP قرار دادند و مشاهده کردند که به طور کامل مانع از کاهش عملکرد شناختی شد و این در حالی بود موجب کاهش کارایی پرتو درمانی نیز نشد. در ادامه مشاهده شد که این دارو می تواند موجب تقویت سلول های بنیادی و پیش ساز عصبی موجود در مغز به منظور تقویت عملکرد شناختی شود. داروی NSPP برای سلول های طبیعی سمی نیست و اثرات پرتو درمانی روی سلول های سرطانی نیز تداخل ایجاد نمی کند.

مطالعات بیشتر می تواند راهگشای استفاده از NSPP برای درمان بیمارانی باشد که به دلیل ابتلا به سرطان مغز و پرتو درمانی دچار کاهش عملکرد شناختی می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه