تاریخ انتشار: یکشنبه 07 اردیبهشت 1399
بیماری کرون: شناسایی بیماری در فازهای غیر التهابی اولیه

  بیماری کرون: شناسایی بیماری در فازهای غیر التهابی اولیه

بیماری کرون یک اختلال التهابی مزمن مربوط به روده هاست که در اغلب موارد به صورت دوره ای عود می کند. در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، متابولسیم سلول های بنیادی روده ای بوسیله میتوکندری های سلول تسهیل می شود. فرایندهای التهابی مزمن مانع از این متابولیسم سلولی و از دست رفتن عملکرد سلول های بنیادی می شوند. در این مطالعه محققین آلمانی این ارتباط را از طریق آنالیز سلول های اپی تلیالی روده ای  در بیماران مبتلا به کرون و مقایسه آن با مدل های موشی این بیماری کشف کردند.

سلول های بنیادی روده ای نقش اصلی را در حفظ و بازسازی بافت های روده ای بازی می کنند و در این میان آن ها ارتباط نزدیکی با سلول های پانت دارند که مسئول ایجاد دفاع ایمنی موضعی و ایجاد محیطی مناسب برای سلول های بنیادی هستند و آن ها را محافظین سلول های بنیادی روده ای می دانند. افرادی که از بیماری کرون رنج می برند، سلول های پانت کمتری دارند و همین امر عملکرد روده ای را مختل می کند. گروهی تحقیقاتی در دانشگاه مونیخ مارکری را در سطح میکروسکوپی کشف کرده اند که می تواند به شناسایی بیمارانی که احتمال بالایی دارد در آینده ای نزدیک دچار التهاب ناشی از این بیماری شوند، کمک کند. با این یافته می توان خیلی زود و در مراحل اولیه بیماری تصمیمات درمانی درستی را اتخاذ کرد.

آن ها نشان داده اند که تغییرات میکروسکوپی در نیچ سلول های بنیادی به طور ویژه ای در بیمارانی که علایم عود مجدد التهاب را بعد از شش ماه نشان می دهند، وجود دارد. این تغییر در نیچ یا ریز محیط سلول های بنیادی می تواند به عنوان یک مارکر یا نشانگر اولیه برای شروع فرایند التهاب در نظر گرفته باشد و می توان از آن به ارزیابی احتمال عود این بیماری استفاده کرد و به همین دلیل استراتژی درمانی درستی را انتخاب کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه