تاریخ انتشار: دوشنبه 08 اردیبهشت 1399
سلول های بنیادی می توانند COVID-19 را درمان کنند؟

  سلول های بنیادی می توانند COVID-19 را درمان کنند؟

دکتر وودز و همکارانش در دانشگاه لوند سوئد، سلول های بنیادی مزانشیمی اختصاصی ریه را برای درمان التهاب ریه ها و فیبروز تولید کرده اند. این دستاورد می تواند پیشرفت بزرگی برای درمان مشکلات تنفسی شدید مربوط به COVID-19 باشد. در صورتی که این محصول مورد تایید مراجع زیر ربط در سوئد قرار گیرد به زودی وارد کارآزمایی های بالینی می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این محصول سلولی را نمی توان یک واکسن برای COVID-19 دانست اما می تواند درمانی برای آن هایی باشد که در حال حاضر به آن مبتلا شده اند. محققین این مطالعه بر این باورند که این محصول در صورتی که فرصت ورود سریع به کارآزمایی های بالینی را پیدا کند می تواند درمانی برای بیماران باشد. تاکنون مشخص شده است که این محصول سلولی که در واقع سلول های بنیادی اختصاصی ریه هستند می توانند به طور قابل توجهی التهاب و در نتیجه آسیب بافتی ریوی ناشی از فیبروز را کاهش دهند.

طی مراحل انتهایی بارداری، مایع آمنیوتیک ریه های بچه هنوز متولد نشده را پر می کند و همین امر این احتمال را ایجاد می کند که سلول های بنیادی مزانشیمی مختص ریه ایجاد شوند که قادر باشند التهاب ناشی از COVID-19 را سرکوب کنند. کلید این ماجرا جداسازی این سلول ها از سایر سلول های موجود در مایع آمنیوتیک خواهد بود. در این مطالعه، وودز و همکارانش به لطف یک دستگاه جمع آوری مایع آمنیوتیک توانستند شمار نامحدودی از این سلول ها را برای اهداف درمانی جداسازی کنند. این سلول های بنیادی موجود در مایع آمنیوتیک، در مقایسه با سلول های بنیادی موجود در بافت های بالغ تکثیر بهتری دارند و جداسازی آن ها نیز راحت تر است.

محققین امیدوارند که با تایید این محصول سلولی مشتق از مایع آمنیوتیک، کارآزمایی های بالینی با استفاده از این سلول ها خیلی زود برای COVID-19 آغاز گردد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه