تاریخ انتشار: دوشنبه 08 اردیبهشت 1399
تغییر هدفمند در شیوه زندگی می تواند از دست رفتن حافظه را به تاخیر بیاندازد

  تغییر هدفمند در شیوه زندگی می تواند از دست رفتن حافظه را به تاخیر بیاندازد

اگر بدنبال راهی برای به تاخیر انداختن از دست رفتن حافظه هستید، پژوهشگران در کالج پادشاهی لندن، راه حلی را برای این امر ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پژوهشی در کالج پادشاهی لندن نشان می دهد که تغییرات در شیوه زندگی مانند تغییر در رژیم غذایی و ورزش می تواند از طریق مسیرهای مولکولی خاص روی پیری مغز اثر بگذارد. نتایج این مطالعه که در به چاپ رسیده است نشان می دهد که ایجاد تغییر در شیوه زندگی بر مبنای ساختار ژنتیکی فرد می تواند مانع از دست رفتن حافظه شود.

در این مطالعه محققین روی سلول های بنیادی عصبی موجود در هیپوکامپ مغزی فوکوس کردند که نقش مهمی را در حافظه بازی می کند. این سلول های بنیادی به طور پیوسته تقسیم می شوند و سلول های بیشتری را تولید می کنند که برای حفظ حافظه حیاتی است. این پژوهش نشان داده است که مسیرهای حس کننده مواد غذایی به فاکتورهای موثر در شیوه زندگی از جمله مواد موجود در رژیم غذایی و هم چنین ورزش پاسخ می دهند و همین امر روی رفتار سلول ها تاثیرگذار است. به نظر می رسد که این مسیرها یک ارتباط مولکولی بین شیوه زندگی و حافظه هستند و می توانند دلیلی بر این باشند که چرا حافظه افراد مختلف طی روند پیری به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار می گیرد.

این مطالعه نشان داده است که تغییرات در ژن ABTB1 با حافظه افراد ارتباط مستقیم دارد و تغییرات در ژن GRB10 نیز یک فاکتور مهم در تعیین ارتباط بین رژیم غذایی و حافظه فرد است. هم چنین این مطالعه از ارتباط بین سطح ورزش و ژنوتیپ SIRT1 پرده برداشته است. به نظر می رسد که این ژنوتیب نقش مهمی را در بخشی از حافظه بازی می کند.

در مجموع، این مطالعه نشان داده است که مسیرهای حس کننده مواد غذایی نقش مهمی را در حافظه بازی می کنند و احتمالا این ارتباط از طریق ژن های ABTB1 و GRB10 برقرار می شود که خود ارتباط بین رژیم غذایی و پیری سلول های بنیادی عصبی و توانایی حافظه ای را برقرار می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه