تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 اردیبهشت 1399
مدل سه بعدی که دیدگاه های جدیدی را در مورد عملکرد و بیماری های مغز انسان ارائه می دهد

  مدل سه بعدی که دیدگاه های جدیدی را در مورد عملکرد و بیماری های مغز انسان ارائه می دهد

پژوهشگران ساختارهای بافتی سه بعدی را تولید کرده اند که بسیاری از ابعاد مناطق خاص مغز انسان را شبیه سازی می کنند. این اسفروئیدهای اختصاصی مناطق مغز به محققین اجازه مطالعه ابعاد پیش از این غیر قابل دسترس تکوین و عملکرد مغز را می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، درک درست فرآیندهای درگیر در تکوین ، سازماندهی و اختلال در عملکرد مغز انسان دشوار بوده است زیرا ما نمی توانیم مستقیماً عملکرد یا عملکرد سلولهای مغزی انسان را بررسی و یا دستکاری کنیم. برای فائق آمدن بر این چالش، دکتر سرجیو پاسکا و همکارانش در دانشگاه استنفورد راهی برای ایجاد ساختارهای بافتی سه بعدی خود سازمان یابنده از سلول های بنیادی پرتوان مشتق از بیماران ایجاد کرده اند.

پاسکا و همکارانش نشان داده اند که این اسفروئیدهای اختصاصی مناطق مغزی می توانند سال ها حفظ شوند و همین امر اجازه مطالعه مراحل پیشرفته بلوغ و عملکرد مغز را می دهند. این اسفروئیدها می توانند تکوین جنینی مناطق مختلفی از مغز مانند قشر مغز را به خوبی شبیه سازی کنند. در این مطالعه محققین نشان داده اند که اسفروئیدهای مختص هر منطقه از مغز می توانند در کنار یکدیگر قرار گرفته با یکدیگر ادغام شوند و ساختارهای مغزی موسوم به brain assembloids را تولید کنند. این ساختارها می توانند برای بررسی فرایندهای تکوین مغزی که پیش از این مطالعه آن ها سخت بود مانند مهاجرت سلولی، ارتباطات سلولی طولانی مدت و تشکیل مدارهای عصبی مورد استفاده قرار گیرند.

از این brain assembloids می تواند برای مطالعه بیماری های عصبی روانی مانند اوتیسم، سندرم تیموتی و ... که مکانیسم های مولکولی و سلولی آن ها به خوبی شناخته نشده است استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه