تاریخ انتشار: یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
راهی برای بهبود عملکرد CAR T cell درمانی

  راهی برای بهبود عملکرد CAR T cell درمانی

محققین نشان داده اند که پروفایل کردن دارویی و ویرایش ژنوم با CRISPR/Cas9 راه های جدیدی را برای تقویت CAR T cell درمانی و درمان بیماری های خونی لوکمیا و لنفوما باز کرده است. در این مطالعه جدید آن ها اثر بیش از 500 داروی سرطانی را روی عملکرد سلول های CAR T بررسی کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از  medicalnewstoday، در سال های اخیر، CAR T cell درمانی نتایج بسیار امیدوار کننده ای را در مورد برخی از سرطان های خونی خاص بدست آورده است و حتی برخی از اشکال آن وارد بازار شده اند. در CAR T cell درمانی، سلول های T خود فرد بیمار از جریان خون وی جداسازی شده و بعد از مهندسی شدن برای بیان گیرنده های آنتی ژن کایمریک(CAR) که آن ها را برای شناسایی سلول های سرطانی و تخریب آن ها مستعدتر می کند، مجددا به فرد بیمار برگردانده می شوند.

برخلاف نتایج درمانی بسیار خوب گرفته شده با این رویکرد، اما هنوز هم CAR T cell درمانی برای همه بیماران موثر نیست و در برخی عوارض جانبی نیز به همراه داشته است. در مطالعه صورت گرفته در دانشگاه هلسینکی محققین دریافته اند که کلاس دارویی موسوم به مقلدین SMAC می تواند سلول های سرطانی را به سلول های CAR T حساس تر سازد. به طور هم زمان آن ها داروهایی را نیز شناسایی کرده اند که می توانند عملکرد CAR T را مهار کنند و در نتیجه می توانند مانع از عوارض جانبی آن ها شوند. استفاده از تکنیک CRISPR در تست های آزمایشگاهی نشان داده است که این داروهای مقلد SMAC موجب شروع پیام رسانی گیرنده مرگ می شوند و بدین ترتیب سلول های سرطانی را بیشتر به CAR T cell آسیب پذیر می سازند. به همین دلیل محققین بر این باورند که داروهای مقلد SMAC می توانند نتایج CAR T cell درمانی  را بهبود ببخشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه