تاریخ انتشار: پنجشنبه 01 دی 1390
آزمایش مغزی نخاعی می تواند آلزایمر را قبل از ظهور علائم شناسایی کند

  آزمایش مغزی نخاعی می تواند آلزایمر را قبل از ظهور علائم شناسایی کند

آنالیز مایع مغزی نخاعی می تواند قبل از ظهور علائم مشخص کند که یک فرد دارای بیماری آلزایمر است یا خیر.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، محققان دانشگاه Sahlgrenska نشانگرهای زیستی را مورد مطالعه قرار دادند که تشخیص قابل اطمینان تر و در دراز مدت، احتمالا درمان های موثرتری را برای آلزایمرارائه خواهد کرد.

در بیماری آلزایمر، یک قطعه پروتئینی به نام بتا آمیلوئید با تشکیل توده هایی بین سلول های عصبی مغز، باعث اثرات مشخصی بر روی حافظه و عملکرد آن می شود. همچنین این رشته های عصبی درهم پیچیده شده و سبب آزادشدن پروتئین های خاصی درمایع مغزی نخاعی (CSF) خواهد شد.  
محققان دانشگاهSahlgrenska  گوتنبرگ به رهبری  Kaj Blennow، یکی ازکارشناسان پیشکسوت آلزایمر، روشی را برای اندازه گیری این پروتئین ها وقطعات پروتئینی درCSF ابداع کردند بنابراین آنها می توانند به عنوان نشانگرهای زیستی از این پروتئین ها استفاده کنند .

نشانگرهای زیستی عمدتا  موادی هستند که منعکس کننده فرآیندهای زیستی در بدن بوده و اجازه تشخیص قابل اطمینان تری را در افراد مبتلا به اختلالات شناختی می دهند.
دکتر Mattsson  Niklas می گوید: ما دریافتیم که سطوح این پروتئین ها درCSF حتی با علائم اولیه تغییر می کند و ما احتمالا قادربه تشخیص این تغییرات درمغز درمراحل بسیار اولیه بیماری خواهیم بود.
برای استفاده گسترده تر ازاین نشانگرهای زیستی جدید، محققان در گوتنبرگ یک برنامه کنترل کیفی بین المللی را برای این اندازه گیری ها پایه گذاری کردند. علاوه بر تسهیل تشخیص ، این نشانگرهای زیستی همچنین می توانند برای آزمایش داروهای جدید آلزایمر مورد استفاده قرارگیرند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه