تاریخ انتشار: شنبه 27 اردیبهشت 1399
ساخت خون به کمک سلول های بنیادی پرتوان القایی

  ساخت خون به کمک سلول های بنیادی پرتوان القایی

سلول های بنیادی پرتوان می توانند منبعی نامحدود برای تولید خون و رفع کمبودهای مربوط به این بافت حیاتی باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از eurekaselect، با کشف سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) به عنوان سلول های بنیادی با توان تمایزی بالا و به عنوان منبع نامحدود از سلول های بنیادی، تمایل زیادی برای تولید انواع مختلف سلول های تمایز یافته از جمله سلول های خونی از این سلول ها بوده است. با این حال تولید سلول های بنیادی خون ساز دارای عملکرد از سلول های بنیادی پرتوان انسانی فرایندی آهسته است که به دلیل عدم شناخت از مکانیسم های مولکولی دخیل در خون ساز طبیعی است.

در مطالعه ای مروری محققین تلاش های اخیر در زمینه تولید سلول های بنیادی خون ساز با پتانسیل پیوند طولانی مدت از سلول های بنیادی پرتوان را مرور کرده اند و این سلول های بنیادی را سنگ بنای مهمی در جهت تولید سلول های خونی دانسته اند. هم چنین در این مطالعه محققین دو خانواده مهم از فاکتورهای رونویسی را در خون سازی و تمایز به سمت سلول های خونی مهم شمرده اند که شامل پروتئین های Homeobox(HOX) و GATA است.

به نظر می رسد که این پروتئین ها تنظیم کننده های کلیدی مسیر خون سازی باشند و با کنترل زمانی و مکانی دقیق بیان آن ها بتوان سلول های بنیادی خون ساز دارای عملکردی را تولید کرد که قابلیت پیوند طولانی مدت را داشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه