تاریخ انتشار: یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
درمان بیماری های ژنتیکی به کمک ارگانوئیدهای مشتق از بیماران

  درمان بیماری های ژنتیکی به کمک ارگانوئیدهای مشتق از بیماران

در حالی که فناوری CRISPR/Cas9 نقص ژنتیکی موجود را برش داده و آن را با قطعه صحیح جانش می کند، آخرین ورژن های این فناوری به نحو متفاوتی عمل می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Huborganoid.nl، فیبروز کیستیک یک بیماری ژنتیکی است که ناشی از جهش در ژنی موسوم به CFTR است. جهش در این ژن منجر به اختلال در عملکرد پروتئینی می شود که با آسیب ریوی، گوارشی و ... همراه است. مشکل اصلی در درمان فیبروز کیسیتک تنوع نقص ژنتیکی است به نحوی که بیش از 2000 جهش مختلف در بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک شناسایی شده اند. برای بیمارانی که به اشکال شایع این بیماری مبتلا هستند، درمان های موثری موجود است اما در مورد گروهی با موتاسیون های نادر، درمان موثری در دسترس نیست که همین موکد اهمیت و ارزش ارگانوئیدهای مشتق از بیماران در تکوین و تشخیص داروها است.

انستیتو فناوری ارگانوئید هوبرخت، یک بانک زیستی از ارگانوئیدهای مشتق از 664 بیمار مبتلا به فیبروز کیستیک را تولید کرده اند که به عقیده آن ها می توان از آن ها برای بدست آوردن اطلاعات ارزشمند در مورد ماهیت این بیماری، مکانیسم های بروز این بیماری، غربالگری های دارویی و ... برای این بیماری استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه