تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 خرداد 1399
فیبروبلاست های جوان شده می توانند توانایی انقباض را ریکاوری کنند

  فیبروبلاست های جوان شده می توانند توانایی انقباض را ریکاوری کنند

فیبروبلاست ها شایع ترین سلول های بافت پیوندی هستند. آن ها چارچوب های ساختاری بافت های جانوران را تشکیل می دهند و ماتریکس خارج سلولی و کلاژن را سنتز می کنند و نقش حیاتی را در ترمیم زخم بازی می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طی فرایند پیری سلول، فیبروبلاست ها توانایی انقباض شان را از دست می دهند و این امر منجر به سفتی بافت می شود که بدلیل بافت پیوندی کاهش یافته می شود.

مطالعه ای بوسیله انستیتو مکانوبیولوژی دانشگاه ملی سنگاپور نشان داده است که این فیبروبلاست ها می توانند مجددا جوان شوند یا مجدد تمایز یابند که این امر از طریق محدود کردن هندسی آن ها در ریز آرایه ها(micropatterns) صورت می گیرد. در این مطالعه همان طور که گفته شد محققین فیبروبلاست ها را درون الگوهای هندسی خاصی کشت دادند و مشاهده شد که این محدود شدن هندسی منجر به تغییر در جهت گیری اسکلت سلولی می شود که با افزایش پروتئین های انقباضی بیشتر در فیبروبلاست های جوان سازی شده همراه است و در نتیجه آن ها قابلیت انقباضی بیشتری دارند. در این سلول های جوان شده، آسیب DNA کاهش یافته و بیان ژن های اسکلت سلولی افزایش یافته مشاهده شد.

این مطالعه نشان داده است که می توان از یک رویکرد بازبرنامه ریزی مکانیکی برای فائق آمدن بر چالش های مربوط به روش های جوان سازی متداول از جمله تولید فیبروبلاست های سرطان زا یا با طول عمر کوتاه در کشت های معمول غلبه کرد. می توان از این فیبروبلاست های جوان شده به صورت مکانیکی برای ایمپلنت های بالینی در پزشکی بازساختی و مهندسی سلول های بنیادی استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه