تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 خرداد 1399
سلول های بنیادی سرطان کبد چگونه تشکیل می شوند

  سلول های بنیادی سرطان کبد چگونه تشکیل می شوند

سرطان کبد یکی از کشنده ترین سرطان ها است و تنها زمانی علایم خود را نشان می دهد که پیشرفت قابل توجهی کرده باشد و همین امر گزینه های درمانی محدودی را در اختیار پزشکان قرار می دهد و بالطبع شانس بقای بیماران را کاهش می دهد. شایع ترین شکل این سرطان، کارسینومای هپاتوسلولار است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طی یکی دو دهه گذشته، تحقیق روی سرطان کبد و سایر سرطان ها پیشرفت زیادی داشته است و محققین دریافته اند که همه سلول های دخیل در سرطان مشابه نیستند. در این میان جمعیتی کوچکی از سلول ها موسوم به سلول های بنیادی سرطانی را مسئول مقاومت درمانی، متاستاز و عود مجدد بیماری می دانند. اما این سلول های بنیادی سرطانی چگونه ایجاد می شوند؟ به نظر می سد که تحت شرایط محیطی و یا ژنتیکی خاص، سلول های بنیادی طبیعی جهش می یابند و به سلول های بنیادی سرطانی تبدیل می شوند. آیا این تصور درست است؟

در مطالعه ای جدید، پروفسور سنا و همکارانش در دانشگاه اوکایاما توانسته اند با قرار دادن سلول های بنیادی طبیعی در معرض شرایط محیطی بدنی و بدون ایجاد موتاسیون ژنتیکی یا وارد کردن یک ژن خارجی به سلول های بنیادی سرطانی تبدیل کنند. این اولین بار بوده است که سلول های بنیادی سرطانی کبدی با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) و بدون دستکاری ژنتیکی تولید شده اند. در این مطالعه سلول های iPS طبیعی در معرض محیط شرطی(محیط رویی) رده سلولی هپاتوکارسینوما یا Huh7 cells قرار گرفتند. سلول های Huh7 مواد شیمیایی را تولید می کنند که منجر به التهاب می شود و یک محیط مقلد التهاب مزمن را در کبد ایجاد می کند و همین امر آغاز کننده تبدیل سلول های iPS به سلول های بنیادی سرطان کبدی است. تزریق این سلول های مشتق از iPS به موش های سرکوب شده از نظر ایمنی بعد از 28 روز منجر به تشکیل تومور شد که نشان دهنده تبدیل موفقیت آمیز این سلول ها به سلول های بنیادی سرطان کبدی بود و این در حالی بود که تزریق سلول های iPS طبیعی منجر به ساختارها شبه تراتوما شد. به عقیده سنا و همکارانش این مطالعه اطلاعات مفیدی را در مورد نحوه تشکیل سلول های بنیادی سرطان کبدی و بدنبال آن سرطان کبد ارائه داده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه