تاریخ انتشار: شنبه 17 خرداد 1399
مطالعه رفتار سلول های ایمنی در شرایط بی وزنی

  مطالعه رفتار سلول های ایمنی در شرایط بی وزنی

از آنجا که برخی از فضانوردان طی ماموریت‌های فضایی، اثرات عجیبی از جمله فعال شدن ویروس‌های خفته را در بدن خود مشاهده کرده‌اند، ناسا در نظر دارد تا تاثیر سفر فضایی را بر تغییر سیستم ایمنی بدن را شناسایی کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در این پژوهش جالب محققین، بر دو نوع از سلول‌های مغزی تمرکز کرده اند که به نظر می‌رسد نقشی کلیدی در شرایط فیزیولوژیک و پاتولوژیک مغز بازی می کنند. اولین گروه سلولی، نورون‌ها هستند که سلول های اصلی مغز و سیستم عصبی مرکزی را شکل می دهند دومین گروه که میکروگلیا (microglia) نام دارند، سلول‌های ایمنی هستند که به پشتیبانی از مغز می‌پردازند و از نورون‌ها در برابر عوامل تهدیدکننده محافظت می‌کنند. میکروگلیا در هر بخشی از مغز دیده می‌شود و می‌تواند از مغز محافظت کند. تغییر در رفتار این سلول‌ها می‌تواند عامل از بین رفتن نورون‌ها و بروز بیماری باشد. محققین باید برای درک این موضوع، رشد نورون‌ها و میکروگلیا را در افراد بیمار بررسی کنند و سپس به مقایسه آنها با نتایج به دست آمده از افراد سالم در همان سن بپردازند. 

به این منظور آنها از بازبرنامه ریزی سلولی و تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) برای تولید نورون‌ها و میکروگلیای  از سلول‌های پوست افراد بیمار و سالم در آزمایشگاه استفاده کردند. در ادامه آن ها سلول‌های سالم و بیمار را به فضا بردند تا آنها را دور از جاذبه زمین مورد بررسی قرار دهند. نیروی جاذبه می‌تواند رفتار سلول‌ها را با تغییر جنبه‌های گوناگون از جمله شکل آنها تحت تاثیر قرار دهد؛ در نتیجه محققین تصمیم گرفته اند اثر بی وزنی را روی سلول ها بررسی کند. نتایج این مطالعه می‌تواند به دانشمندان در شناسایی روش‌های جدیدی برای درمان پارکینسون و MS کمک کند. شاید کشف روش جدیدی برای بررسی سلول‌های عصبی که تحت تاثیر بی وزنی هستند، به بهبود روش‌هایی برای محافظت از فضانوردان در فضا به خصوص در ماموریت‌های بلندمدت منجر شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه