تاریخ انتشار: یکشنبه 18 خرداد 1399
مبتلایان به اختلال خواب ممکن است از مزایای وجود یک مکانیسم تنظیم ساعت بیولوژیکی بهره ببرند

  مبتلایان به اختلال خواب ممکن است از مزایای وجود یک مکانیسم تنظیم ساعت بیولوژیکی بهره ببرند

بررسی های اخیر خواب نشان می دهد که سنگاپوری ها جزء آن دسته از مردم جهان محسوب می شوند که دچار کمبود خواب هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دانشمندان دانشکده پزشکیDUKE-NUS  و دانشگاه توکیو شواهد جدیدی را مبنی بر حضور یک مکانیسم کلیدی برای تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن ارائه کرده اند. در مطالعه منتشر شده در PNAS ، این تیم از مدلهای بالینی استفاده کرده اند تا نشان دهند کهکه جهش در پروتئین PER2 می تواند تعادل دوره سیرکادین را تغییر دهد و همین امر منجر به اختلالات خواب می شود.
ساعتهای بیولوژیکی دستگاه زمانبندی ذاتی موجودات زنده هستند. این ساعت های بیولوژیک از پروتئین های خاصی به نام "پروتئین های ساعت" تشکیل شده است که در سلول های موجود در سراسر بدن با هم برهمکنش می کنند. ساعتهای بیولوژیکی ریتم های شبانه روزی را تنظیم می کنند و تغییرات جسمی ، روحی و رفتاری که از این ریتم های شبانه روزی تبعیت می کنند. شناخت مکانیسم های مولکولی ساعت شبانه روزی ، پتانسیل عظیمی را برای شناسایی مداخلات درمانی برای کاهش اختلال شبانه روزی فراهم می کند و می توانند به درمان پیامدهای طولانی مدت آن مانند دیابت ، چاقی و سرطان در بین کارگران شیفت ، که دچار اختلال مکرر شبانه روزی می شوند و بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری ها هستند ، نیز کمک کنند.
دانشمندان Duke-NUS پیش تر کشف کرده بودند که جهش در یک پروتئین خاص (به نام کازئین کیناز 1)، پروتئین اصلی این ساعت بیولوژیک موسوم به PERIOD یا PER را تغییر می دهد و این باعث تغییر زمان ساعت بیولوژیکی می شود. در این مطالعه ، از مدل های بالینی برای بررسی نقش PER2 در تنظیم ساعت بیولوژیک استفاده شد.
دکتر راجس نریماسامورتی ، دانشمند اصلی تحقیقات در سرطان و سلول های بنیادی در این زمینه می گوید: "یافته های مطالعه به روشنی نشان داد که جهش های هدفمند در پروتئین PER2 می تواند تعادل ساعت بیولوژیکی را تغییر دهد و می تواند دوره شبانه روزی را به طور قابل توجهی طولانی کند." به عقیده وی و همکارانش الگوهای خواب و بیداری افراد نقش مهمی در تعیین مهارتهای شناختی ، رفتارهای اجتماعی و پاسخ آنها به داروها دارد.
این مطالعه به درک و تثبیت تنظیم ژنتیکی و بیوشیمیایی چرخه های خواب و بیداری سیرکادین کمک می کند و می تواند موجب ایجاد مداخلات درمانی جدید برای افرادی شود که از اختلالات خواب رنج می برند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه