تاریخ انتشار: یکشنبه 18 خرداد 1399
مطالعات سلول های بنیادی به احیای شنوایی کمک می کند

  مطالعات سلول های بنیادی به احیای شنوایی کمک می کند

کمپلکس پروتئینی موسوم به Yap/Tead نقش مهمی را در فرایند شنوایی بازی می کند و در فرستان پیام ها به اندام شنوایی و رسیدن آن به اندازه صحیح طی تکوین جنینی بسیار مهم است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در مطالعه ای جدید دکتر ریک کروسو و همکارانش دیدگاه های جدیدی را در مورد نحوه تکوین اندام شنوایی در رحم ارائه کرده اند.در این پژوهش جدید که روی مدل های جانوری(موشی) صورت گرفته است، کروسو و همکارانش نشان داده اند که زمانی که اندام کورتی(Corti) در جنین موش شکل می گیرد، جمعیتی از سلول های پیش ساز خودنوزایی و تکثیر می کنند تا اندازه صحیحی را بدست آورند. در ادامه، بعد از تقریبا دو هفته، این سلول های پیش ساز شروع به تمایز به انواع سلول های تخصص یافته می کنند. در این میان، کمپلکس پروتئینی Yap/Tead نقش مهمی را در این فرایند تکوینی پیچیده بازی می کند که این امر از طریق تنظیم فعالیت صدها ژنی صورت می گیرد که خودنوزایی و تکثیر را کنترل می کنند. پروتئین Yap به عنوان یک سیگنال کلیدی برای تکثیر سلول های پیش ساز طی دو هفته اول تکوین عمل می کند و اگر این امر بیش از دو هفته طول بکشد، اندام های حسی گوش داخلی بیش از اندازه رشد می کنند و اگر پیام رسانی Yap زود از بین برود، اندام Corti خیلی کوچک می شود.

زمانی که موش متولد می شود، سلول های پیش ساز در اندام Corti هم تکثیر و هم تمایزشان را به اتمام رسانده اند و نمی توانند در صورتی که آسیب ببینند بازسازی کنند و همین امر موجب از دست رفتن دائمی شنوایی می شود. زمانی که محققین Yap را در نوزادان ناشنوای موش فعال کردند، برخی از سلول ها در اندام Corti شروع به تکثیر مجدد کردند که این نشان دهنده احتمال بازسازی مجدد بود.

به عقیده محققین این مطالعه از این ایده حمایت می کند که احیای سلول های حسی مسئول شنوایی در انسان نیز امکان پذیر است و این امر از طریق یافتن اطلاعات بیشتر در مورد تکوین اندام های شنوایی میسر خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه