تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 خرداد 1399
شناسایی بیومارکری بالقوه برای غربالگری کیفیت سلول های بنیادی اهدایی قبل از جمع آوری و استفاده

  شناسایی بیومارکری بالقوه برای غربالگری کیفیت سلول های بنیادی اهدایی قبل از جمع آوری و استفاده

مطالعه ای جدید به حل یک مشکل بزرگ بر سر راه سلول درمانی مبتنی بر سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی پرداخته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حالی که صدها کارآزمایی بالینی که شامل هزاران بیماران هستند برای تست توانایی سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی در درمان بیماری های مختلف از بیماری های قلبی تا آسیب های مغزی در دست انجام است اما هنوز راهی وجود ندارد که کیفیت سلول های بنیادی قبل از این که اهدا کننده متحمل رویکرد دردناک جمع آوری سلول از مغز استخوان و ... شود تعیین شود. اما مطالعه ای جدید بوسیله پژوهشگران A*STAR بیومارکری بالقوه را برای پیش غربالگری ظرفیت و پتانسیل رشد سلول های بنیادی مزانشیمی پیشنهاد کرده است.

در مطالعات گذشته این تیم تحقیقاتی سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی را از نظر سن و تطبیق جنسیتی اهدا کننده به گروه های با ظرفیت رشد کم و زیاد دسته بندی کردند و معیارهایی را برای شناسایی سلول های بنیادی با پتانسیل تقویت شده ارائه کردند. این سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی پتانسیل تکثیری افزایش یافته ای را نشان دادند که با کلونی زایی تقویت شده آن ها، بیان مارکرهای خاص سطح سلولی و به طور مهم تر توانایی بهبود یافته آن ها برای وساطت کردن تشکیل استخوان نابجا مرتبط بودند. اما در این پژوهش جدید آن ها به آنالیز مولکولی این سلول ها نیز پرداختند تا بتوانند توانایی سلول ها را بهبود ببخشند. آنالیز میکرواری نشان داد که سلول های بنیادی مزانشیمی با حذف ژنومی گلوتاتیون S-ترانسفراز تتا(GSTT1)، ظرفیت رشد زیادی دارند. سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی فاقد GSTT1 توانایی کلونی زایی بالایی را نیز نشان می دهند و تلومرازهای طویل تری دارند. هر دو این معیارها برای تعیین پتانسیل سلول های بنیادی مزانشیمی مهم هستند.

این مطالعه GSTT1 را یک بیومارکر بالقوه برای تولید مقادیر انبوه سلول های بنیادی مزانشیمی معرفی کرده است و ممکن است در انتخاب اهدا کننده های بالقوه برای ایجاد ذخیره های با کیفیت سلول های بنیادی مزانشیمی و بهبود سلول درمانی موثر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه