تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 خرداد 1399
ریز سوزن هایی برای سلول های بنیادی به بافت های آسیب دیده

  ریز سوزن هایی برای سلول های بنیادی به بافت های آسیب دیده

سلول های بنیادی مزانشیمی(MSCs)، سلول های چند توانی هستند که به طور طبیعی سلول های مربوط به بافت های بالغی مانند استخوان، غضروف و چربی را جایگزین می کنند. این سلول ها توانایی مهاجرت به بافت های آسیب دیده و تلفیق شدن با بافت هدف و هم ترشح فاکتورهایی که موجب بهبود آسیب بافتی می شوند را دارا هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یکی از مشکلات بزرگ در زمینه سلول درمانی یافتن راهی برای انتقال هدفمند سلول های بنیادی به جایگاه آسیب دیده هدف است و به همین دلیل پزشکان ناچارند تعداد قابل توجهی سلول های بنیادی مزانشیمی را به بدن فرد(گاهی به صورت کنترل نشده) وارد کنند تا تعداد کافی این سلول ها با موفقیت به جایگاه آسیب پیوند شوند. برای حل این مشکل، محققین رویکردهای مبتنی بر مواد مانند استفاده از داربست ها و ... را ابداع کرده اند تا سلول ها را به جایگاه هدف منتقل کنند.

در پژوهشی جدید، تیمی از محققین در انستیتو تراساکی دانشگاه کالیفرنیا یک رویکرد با حداقل تهاجم را ایجاد کرده اند که از یک سری ریز سوزن برای انتقال منبعی از سلول های بنیادی مزانشیمی استفاده می کند. استفاده از این ریز سوزن ها اجازه قالب گیری تعداد اندکی از سلول های بنیادی مزانشیمی در یک ماده ژل مانند را می دهد که این ماده زنده مانی و عملکرد این سلول ها و انتقال هدفمند آن ها به بافت آسیب دیده را به خوبی می دهد.

این سیستم شامل آرایه ای از ریز سوزن ها با یک پوسته خارجی از جنس پلی(لاکتید-کو-گلیکولیک) و یک مخلوط داخلی از ژلاتین مت آکریلول(GelMA)-سلول های بنیادی مزانشیمی(GMM) است. این مخلوط به منظور زنده مانی سلولی و قدرت مکانیکی بهینه سازی شده است و در مطالعاتی که روی مدل موشی صورت گرفته به خوبی با بافت پوستی جانور نفوذ کرد، و همین امر موجب بهبودی بهینه تر زخم های پوستی در مدل موشی شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه