تاریخ انتشار: شنبه 24 خرداد 1399
استفاده از سلول های بنیادی به بازسازی پوست آسیب دیده از آفتاب کمک می کند

  استفاده از سلول های بنیادی به بازسازی پوست آسیب دیده از آفتاب کمک می کند

مدتی است که جراحان پلاستیک به استفاده از سلول های بنیادی برای درمان پوست های پیر و آسیب دیده بر اثر آفتاب روی آورده اند. با این که نتایج این امر امیدوار کننده بوده است اما هنوز مکانیسم عمل سلول های بنیادی در این زمینه شناخته نشده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یک مطالعه مبتنی بر مشاهدات میکروسکوپی سعی داشته است اطلاعاتی را در زمینه نحوه بازسازی پوست های آسیب دیده در اثر آفتاب، به کمک سلول های بنیادی ارائه دهد. به موجب این مطالعه، ظرف چند هفته، سلول های بنیادی شبکه الاستینی آسیب دیده پوست را حذف می کنند و آن ها را با بافت ها و ساختارهای طبیعی و آسیب ندیده جایگزین می کنند (حتی در لایه های عمیق پوست).

نتایج این مطالعه نشان داده است که تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از خود فرد بیمار(بافت چربی) می تواند یک ترکیب مناسب، سازگار و موثر برای بازسازی ساختاری کامل پوست آسیب دیده بر اثر آفتاب باشد. این سلول های بنیادی به زیر پوست و در جلوی گوش تزریق می شوند و زمانی که سه چهار ماه بعدی این افراد به منظور جراحی لیفت کردن چهره مراجعه کردند، نمونه های پوست آن ها در نواحی سلول درمانی شده با بخش های طبیعی مقایسه شد.

ارزیابی های بافتی و ساختاری با استفاده از آنالیزهای میکروسکوپی نشان داد که این سلول های بنیادی مزانشیمی، ساختار پوست  را به طور کامل بهبود بخشیدند و شبکه های الاستینی آسیب دیده آن ها حتی در لایه های عمقی پوست به طور کامل جایگزین شده بود. این یافته ها خود بدین معنی است که تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی موجب تغییراتی در سطح مولکولی و سلولی در پوست آسیب دیده بر اثر آفتاب می شود و در نتیجه این سلول ها می توانند یک ترکیب ضد پیری برای پوست باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه