تاریخ انتشار: شنبه 24 خرداد 1399
آیا هدف قرار دادن پروتئین های مربوط به آلزایمر به مهار اوتیسم نیز منجر می شود؟

  آیا هدف قرار دادن پروتئین های مربوط به آلزایمر به مهار اوتیسم نیز منجر می شود؟

اوتیسم در اشکال بی شماری بروز می کند. علائم و شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است ، اما همه اختلالات طیف اوتیسم سه علائم اصلی را دارند: تعاملات اجتماعی مختل شده ، نقص ارتباطی و رفتارهای تکراری بیش از حد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در حال حاضر، هیچ ­دارویی نمی تواند علائم اصلی اوتیسم را به طور مناسبی درمان کند  و به همین دلیل نیاز به ایجاد درمان های جدید است. در پژوهشی جدید محققان موسسه گلادستون در نشریه Neuron گزارش داده اند که کاهش سطح پروتئینی موسوم به tau مانع از بروز علائم اصلی در مدل های موشی می شود که  برای اختلالات طیف اوتیسم در اشکال گوناگون شبیه سازی شده اند. کاهش tau در این موشها از بروز تشنج که در 30 درصد از مبتلایان به اوتیسم رخ می دهد، نیز جلوگیری کرد.

یافته­های تحقیق نشان می دهد که می­توان کاهش tau را به عنوان درمانی بالقوه برای برخی از انواع اوتیسم در نظر گرفت. tau هرگز با اوتیسم مرتبط نبوده است؛ و بیشتر به دلیل نقش آن در بیماری آلزایمر و سایر شرایط عصبی بیشتر شناخته شده است. همچنین شواهد نشان می­دهد که بین این پروتئین و  بیماریهای مخرب مربوط به پیری و اختلالات رشد دوران کودکی نیز ارتباط وجود دارد.

در این پژوهش، موکه و همکارانش در مدل های موشی نشان دادند که کاهش tau از فعالیت صرع و نقص شناختی، بیماری آلزایمر و سندرم دراوت (Dravet syndrome )، همچنین صرع شدید در کودکان جلوگیری می کند. اما آیا كاهش tau نیز می تواند از علائم اوتیسم كه اغلب در افراد مبتلا به سندرم دراوت دیده می شود ، جلوگیری كند؟

برای اثبات این فرضیه، تیم تحقیقاتی پس از حذف یک یا هر دو نسخه از ژن رمزگذاری شدۀ tau ، مدل موشی از سندرم دراوت را بررسی کردند. آنها دریافتند که در این مدل، با کاهش tau می­توان از ایجاد علائم اصلی اوتیسم جلوگیری کرد. در ادامه محققین تأثیر کاهش tau در مدل موشی با یک اوتیسم ناشی از یک جهش ژنتیکی متفاوت آزمایش کردند و مطابق با یافته­های جدید، نشان دادند که رفتارهای اوتیسمی با کاهش tau به شدت سرکوب می­شوند. کاهش tau همچنین از صرع  و ناهنجاری هایی مانند چون بزرگ شدن مغز معروف به مگالنسفالی و فعال سازی بیش از حد مسیر سیگنالینگ PI3K-Akt-mTOR ، که بسیاری از سلولهای مهم را تنظیم می کند و در افراد مبتلا به اوتیسم و مدلهای مربوط به موش مشاهده شده است، جلوگیری می کند. سرانجام ، محققان مکانیسم های مولکولی را بررسی کردند که با استفاده از آن ، کاهش تائو از بروز این ناهنجاری ها جلوگیری می کند. آنها دریافتند که کاهش tau فعالیت یک آنزیم قدرتمند به نام PTEN را تقویت می کند ، که می تواند از فعال شدن مسیر سیگنالینگ تقویت کننده اوتیسمی جلوگیری کند.

یافته های این  مطالعه پتانسیل کاهش tau را برای مقابله با اختلالات عصبی و روانی برجسته می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه