تاریخ انتشار: شنبه 24 خرداد 1399
تبدیل مستقیم سلول های پوستی به سلول های گیرنده ی نوری

  تبدیل مستقیم سلول های پوستی به سلول های گیرنده ی نوری

محققین روشی نوین به منظور تبدیل مستقیم سلول های پوستی به سلول های گیرنده نوری بینایی ارائه کرده اند. پیوند این گیرنده های نوری تولید شده در آزمایشگاه به مدل موشی نابینایی، آنان را قادر به تشخیص نور کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین این پژوهش تا کنون توانسته اند سلول های بنیادی پوستی و یا خونی را به سلول های گیرنده ی نوری تبدیل و سپس آن ها را به قسمت عقب چشم پیوند زده و جایگزین سلول های گیرنده ی نوری مرده در نمونه های حیوانی آزمایشگاهی کنند.

در این پژوهش جدید، پژوهشگران این پژوهش نشان داده اند که بدون استفاده از سلول هایی بنیادی و فقط با برنامه ریزی مستقیم سلول های پوستی برای تبدیل به سلول های گیرنده نوری امری ممکن است.

محققین در دهه ی گذشته سلول های IPS را با علاقه ای شدید مورد مطالعه قرار داده اند، چرا که سلول های IPS در آزمایشگاه علاوه بر بافت جنینی از سلول های بزرگسالی نیز توسعه می یابند و می توانند جایگزین هر سلول یا بافتی بشوند. اما پروتوکل برنامه ریزی این سلول ها به منظور آماده شدن برای پیوند بافت و یا سلول ها به 6 ماه زمان نیاز دارد در صورتی که طی پژوهش مذکور، برنامه ریزی مستقیم سلول های پوستی به منظور تبدیل به گیرنده های نوری دارای عملکرد و آماده ی پیوند فقط  10 روز زمان نیاز دارد.

دکتر سای چاوالا، سرپرست این تیم پژوهشی در این زمینه می گوید: ما با استفاده از این تکنیک بدون استفاده از واسطه ای به نام سلول های بنیادی، به طور مستقیم سلول های پوستی را به سلول های گیرنده ی نوری چشم تبدیل می کنیم.پژهش های بیشتری نیز برای بهینه سازی این پروتوکل به منظورافزایش تعداد سلول های گیرنده ی نوری دارای عملکرد قطعی مورد نیاز است.

 پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه