تاریخ انتشار: یکشنبه 25 خرداد 1399
ارتباط بین احتباس Dek و اینترون طی خفتگی سلول های بنیادی عضلانی

  ارتباط بین احتباس Dek و اینترون طی خفتگی سلول های بنیادی عضلانی

سلول های بنیادی عضلانی را مسئول ترمیم عضلات بعد از آسیب می دانند. در شرایط سلامتی، سلول های بنیادی عضلانی به صورت خفته هستند ولی زمانی که عضلات دچار آسیب می شوند، این سلول ها به نوعی بیدار می شوند و در ساخت عضلات جدید و ترمیم عضلات مشارکت می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در صورتی که وضعیت خفتگی سلول های بنیادی عضلانی به خوبی کنترل نشود، این سلول ها زمانی که نیازی به ترمیم نیست به نوعی هرز می روند و برعکس زمانی هم که این سلول های بنیادی شدیدا تحت کنترل باشند، زمانی که به ترمیم نیاز باشد بیدار نمی شوند.

این که تعادل بین خفتگی یا بیداری سلول های بنیادی عضلانی چگونه تنظیم می شود همواره مورد سوال بوده است. اخیرا، تیمی از  دانشگاه هنگ کنک نشان داده اند که احتباس اینترون(IR) برای این فرایند کلیدی است و زمانی که سلول های بنیادی وارد فاز خارج شدن از خفتگی می شوند، Dek موجب آزادسازی اینترون های حفاظت شده می شود که این امر اجازه فعال شدن سلول های بنیادی عضلانی را می دهد.

در این پژوهش،  با استفاده از سلول های بنیادی عضلات اسکلتی موسوم به سلول های اقماری، فراوانی احتباس اینترون(IR) در ترانسکریپتوم سلول های اقماری خفته را نشان دادند رونوشت های محتبس شده اینترونی موجود در سلول های اقماری خفته برای عملکردهای اساسی مانند پردازش RNA، ترجمه پروتئین، ورود به چرخه سلولی و تخصصی شده ای رده ای ضروری هستند. آنالیزهای بیشتر نشان داد پروتئین Dek فسفریله شده، احتباس اینترونی را طی خروج سلول های اقماری از خفتگی تعدیل می کنند.

این یافته ها می تواند نقشی اساسی در زمینه تقویت بازسازی عضلانی یا یافتن راهکاری درمانی یا دارویی برای فعال سازی سلول های بنیادی عضلانی به منظور ترمیم داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه