تاریخ انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1399
تعیین سن بهینه سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی شده بوسیله بیوفیزیک دانان

  تعیین سن بهینه سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی شده بوسیله بیوفیزیک دانان

بیوفیزیک دانان در انستیتو فیزیک و فناوری مسکو موفق به تعیین سن بهینه سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی شده برای احیای بافت قلبی شده اند. این دوره تقریبا از روز 15 تا 28 بلوغ سلولی را شامل می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) در سال های اخیر از توجه زیادی در زمینه پزشکی بازساختی بهره مند بوده است. این سلول های حاصل بازبرنامه ریزی سلول های بالغ(سوماتیک) مختلف مشتق از بافت های بدن فرد سالم و/یا بیمار به سلول های با ویژگی های سلول های بنیادی پرتوان مانند سلول های بنیادی جنینی است.

پیش از این تصور می شد که سلول های بالغی که بیش از دو ماه سن دارند می توانند برای احیای بافت آسیب دیده قلبی استفاده شوند اما در مطالعه ای که در روسیه انجام شده است محققین به بررسی این امر پرداخته اند که سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی شده در چه سنی برای استفاده در ترمیم قلبی مناسب هستند.

در این پژوهش سلول های iPS با سنین مختلف برای تمایز به سلول های قلبی القا شدند و کیفیت بافت قلبی حاصل تست شد. این رویکرد تستی شامل ترسیم نقشه ای اپتیک از رفتار بافت ها تحت امواج تهییجی القایی بود. این تست عملکرد عضله قلبی در بدن را تقلید می کند. برای اینکه قلب به طور صحیح منقبض شود ، موج تحریک باید به طور مداوم در سرتاسر سلول پخش شود. ثابت شد که سلول های استفاده شده بین روزهای 15 و 28 بلوغ، یک سیستم قابل تحریک از سلول های قلبی را در شرایط کشت تشکیل دادند که بعد از ایمپلنت شدن انقباضی یکدست داشتند و این در حالی بود که سلول هایی که مدت زمان کمتر یا بیشتری در شرایط کشت نگه داشته شده بودند این قابلیت را دارا نبودند. این مطالعه نشان داد بعد از روز 28، سلول ها دیگر قابل استفاده نیستند.

به عقیده محققین این پژوهش، مطالعاتی پایه و از این دست می توانند کارایی سلول درمانی ها در زمینه پزشکی بازساختی را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه