تاریخ انتشار: دوشنبه 02 تیر 1399
افزایش امیدواری به درمان سرطان های خونی

  افزایش امیدواری به درمان سرطان های خونی

پژوهشی جدید نشان داده است که چگونه یک تغییر ژنتیکی اولیه در سلول های خون و مغز استخوان راه را برای تکوین برخی از سرطان های خونی هموار می سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، کشفی جدید بوسیله محققین در انستیتو QIMR Berghofer هدف درمانی جدیدی برای درمان سرطان های خونی مانند سندرم میلودیسپلازی و لوکمیای میلوئید حاد ارائه کند.

در این مطالعه محققین سلول های بنیادی خونی موشی طبیعی را برای بیان فاکتور رونویسی Cdx2 مهندسی کردند و این امر منجر به ایجاد سرطان های خونی میلودیسپلازی و لوکمیای میلوئید حاد می شود. این مطالعه نشان داد که Cdx2 مانع از رفتار طبیعی سلول های خونی و سلول های مغز استخوان می شود و همین امر آن ها را مستعد بروز موتاسیون های ژنتیکی می کند که منجر به سرطان می شوند.

Cdx2 به طور معمول در تشکیل طبیعی سلول های خونی نقشی ندارند اما بیان آن در مراحل اولیه تکوین سلول های بنیادی خون ساز منجر به بروز لوکمیا در آینده می شود. در بخشی دیگری از مطالعه محققین نشان دادند که استفاده از داروی ضد لوکمیایی موجود موسوم به آزاسایتدین می تواند ژن Cdx2 را تحت تاثیر قرار دهد. ارزیابی های بیشتر نشان داد که کاهش دوز این دارو، اما استفاده از آن در مدت زمان طولانی تر موجب مرگ سلول های Cdx2 مثبت به عنوان عامل لوکمیا می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه