تاریخ انتشار: دوشنبه 02 تیر 1399
شناسایی سلول های بنیادی غیر طبیعی دخیل در بیماری کرون

  شناسایی سلول های بنیادی غیر طبیعی دخیل در بیماری کرون

بیش از یک دهه است که دکتر وا ژیان و همکارانش در مرکز سلول های بنیادی هوستون از یک فناوری برای کلون کردن سلول های بنیادی استفاده می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در پژوهشی جدید، ژیان و همکارانش روی بیماری کرون فوکوس کرده اند و در این راستا یک بودجه 9/1 میلیون دلاری را از انستیتو ملی سلامت (NIH) دریافت کرده اند و به دنبال یافت درمان های دارویی هستند که بتوانند به طور انتخابی سلول های مقاوم یافت شده در بیوپسی های بیماران مبتلا به کرون را هدف قرار داده و تخریب کنند.

بیماری کرون، مشکلی است که با التهاب مزمن و فیبروز مجرای گوارشی مشخص می شود اغلب برای مدیریت کردن موانع انسدادهای روده ای و یا سوراخ های کشنده موجود در مجرای روده ای و گوارشی بیماران نیاز به جراحی است. در مورد کودکان، حدود 15 درصد آن ها دچار مشکلات شدیدی می شوند که جراحی در مورد آن ها موثر نیست. در این مطالعه، ژیان و همکارانش نشان داده اند که در روده این کودکان مبتلا به بیماری کرون مقادیر زیادی از سلول های بنیادی غیر طبیعی وجود دارد که خود آن ها به سه نوع مختلف دسته بندی می شوند: یکی از آن ها مسئول بازسازی طبیعی مجرای روده ای است و این در حالی است که دو نوع دیگر در مقادیر زیاد وجود دارد و کلون هایی را تشکیل می دهند که موجب پیشبرد آسیب، التهاب و فیبروزه روده ای موجود در کرون می شوند. این سلول های بنیادی موسوم به سلول های بنیادی موکوسی در هماهنگ سازی سیستم ایمنی برای آسیب بیشتر به روده نقش دارند و مشخصه های مولکولی متفاوت از سلول های بنیادی روده ای طبیعی دارند. به عقیده ژیان، می توان به لطف شناسایی این مشخصه های مولکولی متفاوت، داروها یا درمان های هدفمندی را طراحی کرد که به طور انتخابی این سلول های بنیادی غیر طبیعی را هدف قرار می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه