تاریخ انتشار: دوشنبه 16 تیر 1399
جهش های مرتبط با لوکمیا در سلول های خونی با افزایش سن اجتناب پذیر می شوند

  جهش های مرتبط با لوکمیا در سلول های خونی با افزایش سن اجتناب پذیر می شوند

مطالعه ای جدید بوسیله محققین در مرکز RIKEN ژاپن، تفاوت هایی را در جهش های سلول های خونی جمعیت ژاپن و جمعیت اروپا نشان داده است. این مطالعه نشان داده است که این جهش های پیش بالینی قویا با انواع مختلف سرطان ها مرتبط هستند و می توانند توضیح دهند که چرا نرخ لوکمیای لنفوبلاستیک مزمن در اروپایی ها و نرخ لوکمیای سلول های T در ژاپنی ها بیشتر است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های خونی ما به طور پیوسته در حال نوسازی هستند و این امر به دلیل وجود سلول های بنیادی خون ساز موجود در مغز استخوان است. این سلول های بنیادی، سلول های پیش سازی را تولید می کنند که قادر به تولید انواع مختلف سلول های خونی هستند. در بین این سلول ها، سلول های لنفی مانند سلول های T و B از اهمیت بالایی برخوردار هستند و سیستم ایمنی ما را می سازند. سلول های خونی از سلول های بنیادی یا پیش ساز مشابهی مشتق می شوند و می توان آن ها را با بررسی DNA شان تولید کرد. برای مثال، سلول های T مشتق از سلول های بنیادی خون ساز ویژه، کلون های یکدیگر هستند. اگر سلول های بنیادی خون ساز جهشی داشته باشند، این جهش در همه سلول های T آن رده وجود دارد و این در حالی است که در سلول های T مشتق از سلول های بنیادی خون ساز متفاوت وجود ندارد. اگرچه این نوع موتاسیون های کلونی در جمعیت های اروپایی شناسایی شده اند اما دکتر ترائو و همکارانش در مرکز سرطان RIKEN بر این باورند که این نتایج ممکن است در جمعیت پیر ژاپن متفاوت باشد. نتایج بررسی های آن ها نشان داد که موتاسیون های کلونی در 35 درصد افراد بالای 90 سال رخ می دهد ولی این امر در مورد جمعیت اروپایی کمتر است. ارزیابی ها قویا نشان داد که تغییرات کروموزومی در کلون های خون ساز یک واقعه اجتناب ناپذیر در بسیاری از افراد پیراست. درصد بالاتر موتاسیون در جمعیت پیر ژاپن احتمالا به دلیل میانگین سنی بالاتر نمونه ژاپنی بوده است. جست و جوی همه موتاسیون ها در رده سلول های T نشان داد که بیش از 80 درصد این جهش ها در جمعیت ژاپن رخ می دهد و این در حالی است که در جمعیت اروپایی بیش از 90 درصد موتاسیون ها در رده های سلولی B رخ می دهد. این دلیل وقوع بیشتر لوکمیای سلول های T در جمعیت ژاپنی و لوکمیای لنفوبلاستیک مزمن در جمعیت اروپایی است.

هم چنین این مطالعه نشان داد که جایگاه های متعددی از کروموزوم ها دارای تنوع ژنتیکی هستند که منجر به افزایش خطر جهش های خونی کلونال می شود و سه جایگاه دارای موتاسیون های خاص در سلول های B است. این بدین معنی است که شانس ابتلای فرد به نوع خاصی از لوکمیا را می توان با دقت در تغییرات در DNA فرد جست و جو کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه