تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 تیر 1399
مدلی سه بعدی از مغز که ارتباط بین بیماری آلزایمر و تب خال را نشان می دهد

  مدلی سه بعدی از مغز که ارتباط بین بیماری آلزایمر و تب خال را نشان می دهد

مهندسین و دانشمندان دانشگاه Tufts از یک الگوی کشت سه بعدی بافت انسانی استفاده کردند که ترکیبات و شرایط موجود در مغز را به خوبی تقلید می کند و از آن برای کشف رابطه احتمالی بین بیماری آلزایمر پراکنده و ویروس تبخال I (HSV-1) استفاده کرده اند. این مدل امکان تحقیقات بیشتر در مورد دلایل و درمان های احتمالی این وضعیت ویرانگر عصبی را میسر می سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان پس از ترانسفکت کردن نورونها در مدل مغزی مهندسی زیستی شده با HSV-1 ، پلاکهای آمیلوئید ، تخریب عصبی ، التهاب عصبی و کاهش عملکرد شبکه عصبی را مشاهده کردند که از ویژگی­های بارز بیماری آلزایمر است. مطالعات محققان دیگر به بیماری زا بودن عوامل محیطی که احتمالاً باعث ایجاد بیماری آلزایمر شده است و شماری از مطالعات درمورد HSV-1  اشاره دارد. مدل مغزی تولید شده در این مطالعه که به شکل یک حلقه دونات شکل است، تقریبا اندازه ای شش میلی متری دارد و از پروتئین ابریشم و کلاژن ساخته شده است که سلول های بنیادی عصبی روی آن ها کشت شدند. رشد این سلول های بنیادی عصبی به سمت داخل موجب تقویت ساختار این سازه می شود و این در حالی است که آکسون های نورون های حاصل تمایز این سلول های بنیادی عصبی به سمت سوراخ دونات کشیده می شوند و اتصالات عصبی را ایجاد می کنند و این دونات می تواند ماده خاکستری و سفید مغز را تقلید کند.

دیوید کاپلان ، رئیس گروه دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه Tufts در این زمینه می گوید: مدل بافت مغزی، ما را قادر ساخت تا نگاهی دقیق تر به رابطه علیت بالقوه بین تبخال و بیماری آلزایمر بیندازیم و نتایج به دست آمده ناخوشایند بود. پس از گذشت تنها 3 روز از ابتلا به تبخال ، ما شاهد تشکیل پلاک های بزرگ و متراکم از پروتئین بتا آمیلوئید و همچنین حالت افزایشی برخی از آنزیم های مسئول تولید پلاک ها، تخریب نورون ، التهاب عصبی و سیگنالینگ سرکوب شده بین نورون ها و ... بودیم. پیش­تر امکان مشاهده این شرایط در آزمایشگاه مقدور نبود.

محققان دریافتند که 40 ژن مرتبط با آلزایمر در سازه های بافت مغزی آلوده به HSV-1 در مقایسه با بافت غیر آلوده بیشتر بیان شده اند. در این میان، مهم­ترین آنها ژن هایی بودند که نقش رمزگذاری کردن آنزیم های  کاتپسین G و BACE2 ، آنزیم­های تأثیر گذار در بیماری آلزایمر را بر عهده داشتند و در تولید پپتیدهای بتا آمیلوئید موجود در پلاکها موثر بودند. محققین این ژن ها را هدف مناسبی برای ایجاد درمان های جدید برای آلزایمر می دانند. این مدل با استفاده از نورونهای طبیعی نشان می دهد كه ویروس تبخال به تنهایی برای القای فنوتیپهای بیماری آلزایمر كافی است.

هم چنین این مطالعه نشان داده  است که والاسیکلوویر ، که علایم بیماری آلزایمر را در مدل بافت مغزی کاهش داده است ، یک داروی ضد ویروس مصوب FDA است که برای درمان تبخال استفاده می شود. این دارو همچنین بیان برخی از مولکول ها مانند پرزنینیل -1 را به سطح قبل از عفونت کاهش می دهد. این مدل بافتی برای تسهیل غربالگری در مقیاس وسیع به عنوان کاندیداهای دارویی درمانی یا پیشگیری کننده که اولین بروز این بیماری پیچیده و ویرانگر را هدف قرار داده اند ، نیز مناسب است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه