تاریخ انتشار: شنبه 21 تیر 1399
جایگاه، جایگاه، جایگاه: پاسخ ایمنی گوارشی وابسته به جایگاه است

  جایگاه، جایگاه، جایگاه: پاسخ ایمنی گوارشی وابسته به جایگاه است

لایه اپی تلیالی مجرای گوارشی مجهز به گیرنده های ایمنی ذاتی برای حس کردن پاتوژن های خارجی است. تنظیم نامناسب مسیرهای پیام رسانی ایمنی ذاتی با بیماری التهابی شدید مرتبط است اما پاسخ دهی سلول های اپی تلیالی گوارشی به تحریک باکتریایی ناشناخته باقی مانده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در پژوهشی جدید، دکتر کیاس اغلو و همکارانش در انستیتو وایزبورگ، 42 رده ارگانوئید انسانی و موشی را از بخش معدی و روده ای بافت های بالغ و جنینی تولید کردند. در ادامه این ارگانوئیدهای مورد توالی یابی RNA تمام ژنوم قرار گرفتند و یک اطلس بیان از اپی تلیوم گوارشی تهیه شد. پاسخ ایمنی ذاتی در سلول های اپی تلیالی با استفاده از چندین سنجش عملکردی در ارگانوئیدهای تک لایه های سلولی مربوط به این ارگانوئیدها ارزیابی شد.

نتایج نشان دهنده سازماندهی فضایی گسترده ترکیبات پیام رسانی ایمنی ذاتی در راستای محور سری-دمی بود. بخش اعظمی از این سازماندهی قبل از تولد و مستقل از قرار گرفتن در معرض میکروبیوم گوارشی کومانسال صورت می گیرد. نتایج نشان داد که بیان گیرنده Tlt4 در معده و کولون صورت می گیرد ولی در روده کوچک بیان ندارد که این با پاسخ NF-κB به قرار گرفتن در معرض لیپوپلی ساکاریدها(LPS) مطابق بود. ارگانوئیدهای اپی تلیالی معدی می توانند LPS را هم از رأس و هم از قاعده حس کنند.

به نظر می رسد که سد ایمنی ذاتی سلول های اپی تلیالی یک الگوی خاص را به ازای بخش های مختلف مجرای گوارشی ارائه می دهد. اغلب الگوهای بیان وعملکرد TLR4 در سلول های بنیادی موجود در بافت گوارشی کد می شود و در همان ابتدای تکوین تعیین می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه