تاریخ انتشار: یکشنبه 22 تیر 1399
رقیق کردن پلاسمای خون موجب معکوس شدن اثرات پیری می شود

  رقیق کردن پلاسمای خون موجب معکوس شدن اثرات پیری می شود

در سال 2005، محققین در برکلی کالیفرنیا کشفی شگفت انگیز داشتند و دریافتند که ایجاد جفت موش های به هم چسبیده حاصل از یک موش جوان و یک موش پیر(که گردش خون مشترکی را تجربه کردند) موجب شد که بافت های موش پیر مجددا جوان شوند و علایم پیری در موش پیر از بین برود. این پژوهش موجب شد که محققین به این باور برسند که در خون موش جوان پروتئین ها یا مولکول های خاصی وجود دارد که می توانند به صورت اکسیر جوانی برای موش(و احتمالا انسان در آینده) عمل کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در پژوهش جدیدی که بوسیله همین محققین صورت گرفته است، آن ها نشان داده اند که به سادگی و با رقیق کردن پلاسمای خون موش پیر(بدون نیاز به موش جوان) می توان موجبات جوان سازی مجدد را فراهم کرد. در این مطالعه جدید محققین دریافته اند که جایگزین کردن نیمی از پلاسمای خون موش پیر با مخلوطی از سالین و آلبومین می تواند اثرات جوان کنندگی روی مغز، کبد و عضلات موش پیر داشته باشد، شبیه به آن چه در مطالعه قبلی و با تصور به وجود ترکیباتی در خون موش جوان اتفاق افتاده بود.

با توجه به نتایج بدست آمده محققین دو تفسیر را برای این نتایج دارند: اول این که در آزمایش اول که حاصل موشهای به هم پیوسته بود، محققین جوان سازی را به دلیل وجود فاکتورها یا پروتئین های موجود در خون موش جوان دانستند که احتمالا با افزایش سن کاهش می یابند، اما فرضیه ای که محتمل تر است این بود که سطح برخی از پروتئین های خاص در خون تعیین کننده است و احتمالا این ترکیبات بوسیله رقبای جوان تر موجود در خون برداشته یا خنثی می شود. نتایج آزمایش دوم این فرضیه را تایید کرد، بدین معنی که خون جوان یا فاکتورها برای اثر ضد پیری نیاز نیستند و تنها رقیق کردن برخی ترکیبات در خون می تواند موجب جوان سازی مجدد شود.

در انسان، ترکیب پلاسمای خون در یک رویکرد بالینی موسوم به تبادل درمانی پلاسما یا پلاسمافرزیز که اخیرا مورد تایید FDA هم قرار گرفته است برداشته می شود و با توجه به این امر و هم چنین نتایج بدست آمده از مطالعه موشی، محققین امیدوارند یافته ها و فرضیات بالا را نیز در تلاش برای مقابله با پیری انسان به زودی در کارآزمایی های بالینی تست کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه