تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 تیر 1399
جمع آوری بزرگ ترین منبع سلول های بنیادی مشتق از بیماران مبتلا به نقص آلفا-1 آنتی تریپسین(AATD)

  جمع آوری بزرگ ترین منبع سلول های بنیادی مشتق از بیماران مبتلا به نقص آلفا-1 آنتی تریپسین(AATD)

محققین در مرکز پزشکی بازساختی(CReM) دانشگاه بوستون توانسته اند بزرگ ترین منبع سلولی از سلول های بنیادی مشتق از بیمار(iPSCs) را از بیماران مبتلا به نقص آلفا-1 آنتی تریپسین(AATD) جمع آوری کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، به عقیده دکتر اندرو ویلسون سرپرست این تیم تحقیقاتی، هدف این امر جمع آوری این سلول ها و ایجاد یک منبع در دسترس برای محققینی است که سعی در کمک به بیماران مبتلا به AATD دارند. امروزه محققین نیازی به راهی دارند که استفاده آسان تر و راحت تر از سلول های مربوط به بیماران را هموار سازد.

نقص آلفا-1 آنتی تریپسین(AATD)، یک بیماری ژنتیکی است که می تواند روی کبد و ریه اثر بگذارد. بیماران فاقد پروتئین آلفا-1 آنتی تریپسین هستند که در کبد سنتز می شود و موجب حفاظت بافت های بدن در برابر ترشحات آنزیمی خود بدن می شود. در سال های اخیر، iPSCs به طور فزاینده ای برای مطالعه بیماری های ژنتیکی استفاده شده اند. در این مطالعه نیز، محققین نمونه های خونی یا پوستی بیماران مبتلا به نقص آلفا-1 آنتی تریپسین را طی یک دوره تقریبا 13 ساله جمع آوری کردند و این در حالی بود که داده های بالینی مربوط به هر کدام را یادداشت کرده بودند. آنالیزهای ژنتیکی روی این نمونه ها صورت گرفت تا موتاسیون های ژنتیکی موجود در آن ها شناسایی شود. سلول های این نمونه ها به سلول های iPS تبدیل شدند و در ادامه به سلول های کبدی و ریوی تبدیل شده و با سلول های طبیعی مقایسه شدند.

به عقیده محققین، این مطالعه کار بزرگی برای جمعیت مبتلا به نقص آلفا-1 آنتی تریپسین محسوب می شود و داشتن منبع سلولی در دسترس برای انجام مطالعات پایه، داروشناسی، غربالگری دارویی و ... ، می تواند پیشرفت در جهت ارائه راهکاری درمانی در این زمینه را تسریع کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه