تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 مرداد 1399
ویتامین D می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند

  ویتامین D می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند

براساس یک بررسی جدید ، وضعیت ویتامین D خوب هم در پیشگیری از سرطان و هم در پیش آگهی سرطان ها مفید است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  اثرات ضد سرطانی ویتامین D به ویژه در پیشگیری و معالجه سرطان روده بزرگ و سرطان خون مشهود است. علاوه بر این ، پاسخگویی زیاد به ویتامین D می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد که این بین افراد متفاوت است و بر نیاز آنها به مکمل ویتامین D تأثیر می گذارد.

مطالعه ای بوسیله پروفسور کارستن کالبرگ و همکارانش در دانشگاه فنلاند شرقی، به روز رسانی از مبانی مولکولی پیام­رسانی ویتامین D و نقش آن در پیشگیری از سرطان و و درمان آن ارائه داده است. ویتامین D معمولاً به دلیل نقش اساسی که در سلامت استخوان ها دارد، شناخته شده است ، اما کالبرگ و همکارانش معتقدند که این ویتامین سیستم ایمنی بدن را نیز تنظیم می كند ، و اثرات ضد سرطانی آن به طور عمده توسط سلول های ایمنی مانند مونوسیت ها و سلول های T انجام می شود. ویتامین D اثرات خود را از طریق گیرنده ویتامین D اعمال می کند ، که یک عامل رونویسی است که در بیان و تنظیم اپی ژنتیکی ژن های متعدد دخیل است.

بررسی­ها در زمینۀ تأثیر ویتامین D بر روی انواع سرطانها نشان می­دهد ویتامین D بیشترین تأثیر را بر سرطان روده بزرگ و خون مانند لوکمیا ها و لنفوم ها دارد. ویتامین D هم برای تمایز سلولهای بنیادی خون ساز در حین خونریزی و هم سلولهای بنیادی بزرگسالان در بافتهایی که به سرعت بازسازی می شوند مانند روده بزرگ یا پوست بسیار مهم است. سطح بسیار کم ویتامین D منجر به عملکرد پایین تر گیرنده ویتامین D می شود و در نتیجه احتمال خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد که این بدین دلیل است که این سلول های بنیادی کمتر تمایز می یابند و به صورت کنترل نشده ای شروع به تبدیل شدن به سلول های سرطانی می کنند.

حتی در سایر سرطان­ها  مانند سرطان پستان و پروستات  نیز سطح کم ویتامین D ، که به عنوان سطح 25-هیدروکسی ویتامین D در خون اندازه گیری می شود ، با شیوع بالاتر سرطان و پیش آگهی ضعیف همراه است. با این حال ، در آزمایش­های کنترل شده، نشان داده نشده است که مکمل ویتامین D می­تواند مرگ و میر ناشی از سرطان را کنترل کند.

گروه تحقیقاتی پروفسور کارلبرگ پیشتر نشان داده بود که افراد در واکنش مولکولی یا حساسیت آنها به مکمل ویتامین D تفاوت دارند. به عنوان مثال در 25٪ از جمعیت فنلاند به نظر می رسد که افراد برای رسیدن به فواید بالینی کامل ، به دوز بیشتری از مکمل ویتامین D نیاز دارند. به نظر می رسد هر چه سطح پاسخ دهی به ویتامین D کمتر باشد خطر ابتلای وی به سرطان نیز بیشتر است.

طبق بررسی ، سطح مناسب ویتامین D می­تواند در پیشگیری از سرطان مفید باشد اما شواهد کمتری در مورد مفید بودن آن در معالجه سرطان وجود دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه