تاریخ انتشار: شنبه 04 مرداد 1399
یافته های جدید در مورد تکوین تومورهای مغزی می تواند منجر به درمان های موثرتر شود

  یافته های جدید در مورد تکوین تومورهای مغزی می تواند منجر به درمان های موثرتر شود

برای اولین بار، تیمی از محققین بین المللی در دانشگاه وین، تفاوت های مولکولی بین سلول های توموری منفرد در اپاندیموما(نوعی تومور بدخیم مغزی) را شناسایی کرده اند. این محققین نشان داده اند که اپاندیموما در نیچ خاصی از سلول های بنیادی مغز تکوین می یابد. یافته های این مطالعه می تواند نشان دهد که چرا اپاندیموما رفتاری تهاجمی دارد و درمان آن نیز بسیار مشکل است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اپاندیموماها(Ependymomas) تومورهای نادر مغزی هستند که می توانند در کودکان و بزرگسالان تشکیل شوند. این تومورهای از جمعیت های سلولی ناهمگونی تشکیل شده است و مشخص نیست که چرا برخی از آن ها پیش آگهی خوبی دارند(خوش خیم) و برخی دیگر بدخیم و تهاجمی هستند.

در پژوهشی جدید در دانشگاه وین محققین از فناوری های جدیدی مانند توالی یابی تک سلولی و آنالیزهای گسترده ژنومی برای توصیف مشخصه های مولکولی هر کدام از سلول های موجود در تومور استفاده کردند. یافته های آن روی نمونه های خوش خیم و بدخیم تومور نشان داد که سلول های اپاندیموما از نیچ خاصی از سلول های بنیادی در مغز تکوین می یابند. در این نیچ برخی از سلول ها به نورون های عصبی تمایز می یابند و برخی دیگر به صورت نابالغ باقی مانند و با تکثیر نامحدود تومورها را ایجاد می کنند. این مطالعه نشان داد که سلول های منفرد موجود در اپاندیموماها، طی تکوین تومورها از مراحل مختلفی عبور می کنند. تومورهای تهاجمی و بدخیم دارای جمعیت بیشتری از سلول های نابالغ و تکثیر کننده هستند و این در حالی است که تومورهای خوش خیم، جمعیت سلولی بالغ بیشتری دارند. این یافته خود می تواند سرآغاز یافتن درمان های جدید باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه