تاریخ انتشار: دوشنبه 06 مرداد 1399
پروتکل درمانی با اکسیژن پر فشار برای بهبود عملکرد شناختی افراد پیر

  پروتکل درمانی با اکسیژن پر فشار برای بهبود عملکرد شناختی افراد پیر

پژوهشگران برای اولین بار نشان داده اند که اکسیژن درمانی پرفشار(HBOT) می تواند عملکرد شناختی را در بالغین پیر سالم به طور قابل توجهی تقویت کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعات متعدد نشان داده اند که میزان دقت، سرعت پردازش اطلاعات، عملکرد اجرایی و هم چنین عملکرد شناختی کلی افراد با افزایش سن کاهش می یابد. هم چنین این مطالعات نشان داده اند که ارتباط قابل توجهی بین تغییرات شناختی و جریان خون مغزی افزایش یافته در برخی نقاط خاص مغز وجود دارد.

پروفسور شای افراطی و همکارانش در مرکز ساگل دانشگاه تل آویو که در زمینه تحقیقات و پزشکی هایپر باریک فعالیت می کنند، مطالعه ای را بر مبنای یک پروتکل اکسیژن درمانی پرفشار(HBOT) منحصربفرد که در همین مرکز به آن رسیده اند، ارائه کرده اند. آن ها در این مطالعه 63 فرد بالغ بالای 64 سال را انتخاب کردند و 33 نفر آن ها را به مدت سه ماه تحت تیمار با HBOT قرار دادند و 30 نفر از آن ها نیز در این دوره هیچ تیماری دریافت نکردند(کنترل). نتایج حاکی از بهبود عملکرد شناختی و هم چنین بهبود جریان خون مغزی در افراد تیمار شده با HBOT بود.

طی اکسیژن درمانی پرفشار، بیماران اکسیژن خالص را در یک اتاقک فشار تنفس می کنند. در این اتاقک فشار هوا به دو برابر میزان طبیعی می رسد. این فرایند حلالیت اکسیژن در جریان خون افزایش می دهد. افزایش اکسیژن خون موجب آزادسازی فاکتورهای رشد و سلول های بنیادی می شود که این امر به نوبه خود موجب بهبود فرایند ترمیم می شود. از این رویکرد پیش از این برای درمان زخم های صعب العلاج مانند زخم های دیابتی نیز استفاده شده است.

به عقیده دکتر افراطی، افزایش اکسیژن بافتی موجب احیا و تقویت متابولیسم بافتی می شود و ژن هایی هدف این درمان قرار می گیرند که موجب القای تکثیر سلول های بنیادی، کاهش التهاب بافتی و القای تولید عروق خونی جدید و القای مکانیسم های ترمیم بافتی می شوند. در مورد بافت مغزی، استفاده از HBOT  با توجه به عملکردهای گفته شده می تواند عملکرد افراد پیر را بهبود ببخشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه