تاریخ انتشار: شنبه 11 مرداد 1399
شناسایی میکروRNA که اجازه رشد مجدد مو را می دهد

  شناسایی میکروRNA که اجازه رشد مجدد مو را می دهد

محققین دانشگاه کارولینای شمالی یک میکروRNA را شناسایی کرده اند که می تواند بازسازی مو را بهبود ببخشد. این میکروRNA تحت عنوان miR-218-5p نقش مهمی را در تنظیم مسیرهای دخیل در بازسازی فولیکولی بازی می کند و می تواند کاندیدایی برای طراحی و تولید داروها در آینده باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، رشد مو به سلامت سلول های پاپیلای درمی(DP) بستگی دارد که که چرخه رشد فولیکول مو را تنظیم می کند. درمان های موجود برای ریزش مو و طاسی نیز گران قیمت و غیر موثر هستند. پژوهش های اخیر در مورد ریزش مو نشان داده است که زمانی که طاسی رخ می دهد، فولیکول های مو به طور کامل از بین نمی روند بلکه تا حدی تحلیل می روند.

در پژوهشی به سرپرستی دکتر چنگ در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، محققین سلول های پاپیلای درمی را به صورت دو بعدی یا محیط اسفروئید سه بعدی کشت دادند. در ادامه آن ها مدل های موشی را برای بررسی نحوه رشد مجدد مو مورد پیوند با سلول های پاپیلای درمی کشت شده در دو بعدی و کشت شده به صورت سه بعدی(اسفروئید) قرار دادند و در گروه کنترل نیز موش ها مورد تیمار با داروی تجاری ماینوکسیدیل قرار گرفتند. ظرف مدت 20 روز مشاهده شد که موش های تیمار شده با سلول های پاپیلای درمی کشت شده به صورت اسفروئید موجب رشد مجدد مو در بیش از 90 درصد ناحیه طاس شده گردیدند.

در بررسی دلیل موفقیت سلول های پاپیلای درمی اسفروئیدی در این فرایند، آن ها به بررسی اگزوزوم های مترشحه از این سلول ها و به ویژه محتوای میکروRNA آن ها پرداختند. مشاهده شد که این اگزوزوم ها غنی از miR-218-5p هستند که می تواند مسیر مولکولی مسئول پیشبرد رشد فولیکول مو را تقویت کند. افزایش miR-218-5p رشد فولیکول مو را افزایش می دهد و این در حالی است که مهار آن موجب از دست رفتن عملکرد فولیکول ها می شود.

به نظر می رسد که سلول درمانی با سلول های سه بعدی می تواند درمانی موثر برای طاسی باشد اما برای این امر نیاز به رشد، تکثیر، نگهداری و تزریق سلول ها به ناحیه طاسی است. اما استفاده از میکروRNAها در قالب داروهای مبتنی بر آن ها یا به صورت کرم و لوسین می تواند بسیاری از این مشکلات و چالش ها را برطرف سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه