تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 مرداد 1399
از دست رفتن سلول های گابلت روده ای بعد از پیوند سلول های بنیادی موجب مرگ می شود

  از دست رفتن سلول های گابلت روده ای بعد از پیوند سلول های بنیادی موجب مرگ می شود

پیوند سلول های بنیادی آلوژن می تواند منجر به از دست رفتن سلول های گابلت پشتیبان از پوشش داخلی روده بزرگ شود که این امر می تواند کشنده باشد. اما تقویت زودهنگام این سلول ها می تواند نتایج را بهبود ببخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیوند سلول های بنیادی خون ساز آلوژن شامل انتقال سیستم ایمنی و خون ساز از فرد سالم به گیرنده ها برای اختلالات خونی مانند لوکمیا و لنفوما است. با این حال، برخی از بیماران دچار عوارض جانبی مانند بیماری پیوند علیه میزبان می شوند که بیماری کشنده است. از طریق مطالعات موشی، محققین دریافته اند که پیوند سلول های بنیادی خون ساز آلوژن می تواند منجر به کاهش سلول های گابلت پوشش روده ای شود. این سلول ها در تولید لایه موکوسی پشتیبان نقش دارند که از ورود باکتری های روده ای به بافت روده و جریان خون محافظت می کنند. کاهش این سلول ها بعد از پیوند، منجر به تخریب لایه موکوسی و ورود باکتری ها به بافت روده ای می شود و رفته رفته به امر کشنده تبدیل می گردد. پژوهشگران دانشگاه هوکاییدوی ژاپن دریافته اند که تزریق یک فاکتور رشد سلول های گابلت قبل از پیوند می تواند نتایج فرد را بهبود ببخشد. آن ها نشان داده اند که تعداد سلول های گابلت موجود در کولون می تواند بعد از تزریق اینترلوکین 25(IL-25) در شش روز قبل از پیوند، به طور قابل توجهی افزایش یابد. در موش های با تزریق اینترلوکین 25، میزان به طور قابل توجه کمتری از باکتری ها به بافت موکوس روده ای حمله کردند.

ارزیابی های بیشتر نیز حاکی از فقدان مولکول Lypd8 به عنوان یک آنتی میکروب موجود در موکوس است که در موش های با نقص موکوسی وجود ندارد و همین امر زمینه را برای ورود باکتری ها به بافت روده و جریان خون هموار می کند. مطالعه نمونه های کولونی انسانی نیز این یافته ها را تایید کرده است. محققین امیدوارند به زودی از تزریق اینترلوکین 25 برای احیای سلول های گابلت انسانی نیز استفاده کردند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 09 آذر,1402

آریا

خسته نباشید
جالب بود

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه