تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 مرداد 1399
اثر خطرناک آلاینده های محیطی روی سلامت فرد

  اثر خطرناک آلاینده های محیطی روی سلامت فرد

بعضی اوقات سمومی مانند زباله های خطرناک و فرآورده های فرعی صنعتی به داخل آب های زیرزمینی و منابع آب آشامیدنی می ریزند. یکی از این آلاینده ها، پرکلرات است که یک ترکیبی شیمیایی موجود در سوخت موشک ، مواد آتش بازی ، کود و مواد دیگر است. به نظر می¬رسد این ترکیب، در کم کاری تیروئید و کاهش تولید هورمون ها از غده تیروئید نقش دارد و می تواند بر رشد تأثیر بگذارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در مقالۀ چاپ شده در نشریه Nature Structural & Molecular Biology ، محققین  دانشگاه کالیفرنیا ، مکانیسمی که پرکلرات بر روی عملکرد طبیعی غدۀ تیروئید اثر گذاشته و به آن آسیب می­رساند، را توضیح می­دهند. این یافته ها ، حاکی از آن است که غلظت بی خطر و قابل قبول پرکلرات در آب آشامیدنی 10 برابر کمتر از آن چیزی است که پیش از تصور می شد. محققین بر این موضوع فوکوس کرده اند که چگونه پرکلرات مسیری اصلی را مسدود می کند که به موجب آن یدید ( شکل بار منفی دار عنصر ید)  وارد سلول های تیروئید می شود. یدید به تیروئید کمک می کند هورمونی را که برای تنظیم سوخت و ساز بدن ، دما و سایر عملکردهای مهم بدن ضروری است ، بسازد.

سلول های تیروئید جریان ورودی یدید را با استفاده از یک کانال پروتئینی به نام سدیم / یدید سیمپتومر(NIS) کنترل می کند. مانند سایر سیستم های حمل و نقل سلولی ، از روش "قفل و کلید" برای جابجایی یدید استفاده می شود که NIS به عنوان قفل و سدیم به عنوان کلید عمل می کند. سدیم برای باز کردن کانال در دو محل به NIS متصل می شود و این امکان را فراهم می کند که با باز شدن کانال یدید از از آن عبور کرده و درون سلول تیروئید تجمع یابد.

این مطالعه نشان داده است که پرکلرات با چسبیدن به کانالNIS و تغییر شکل آن، موجب مسدود شدن آن می شود. در نتیجه اتصال پرکلرات، سدیم کمتری به کانال تغییر شکل یافته متصل می شود و در نتیجه مقدار یدید قابل انتقال در داخل سلول های تیروئید را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به این ترتیب این ترکیب، در کم کاری تیروئید و کاهش تولید هورمون ها از غده تیروئید نقش دارد و می تواند بر رشد تأثیر بگذارد.

پایانن مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه