تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 مرداد 1399
کشف یک درمان بالقوه برای سندروم رت (Rett syndrome)

  کشف یک درمان بالقوه برای سندروم رت (Rett syndrome)

یک داروی آزمایشی طراحی شده برای سرطان می تواند عمر موش های مبتلا به سندرم رت را طولانی تر کند. سندرم رت یک اختلال ژنتیکی ویرانگر است است که 6 الی 18 ماه بعد از تولد، از هر 10 تا 15 هزار دختر یک نفر را درگیر می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، به عقیده محققین این دارو که JQ1 نام دارد می تواند عملکرد سلول های عصبی را نیز در مدلهای انسانی بیماری احیا کند. سندرم رت باعث اختلال در صحبت کردن ، یادگیری و سایر عملکردهای مغز می شود و غالباً در دوران نوجوانی منجر به مرگ می شود.

در این مطالعه محققین دانشگاه ییل می خواستند بدانند که چگونه جهش در ژن MECP-2 باعث اختلال شدید در عملکردهای عصبی در قشر مغز بیماران مبتلا به سندرم رت می­شود. آنها یک ارگانوئید مغزی انسانی را از سلول های بنیادی جنینی تولید کردند که حامل این جهش ژنی بود و ناهنجاری های شدید موجود در سلول های مختلف مغز را به خوبی نشان می داد. ارزیابی ها نشان داد که نورون های بینابینی مغزی بیش از سایر سلول های مغزی تحت تاثیر این جهش قرار گرفتند.. در ادامه ترکیب و داروهای مختلفی به طور گسترده مورد غربالگری قرار گرفتند و مشاهده شد که داروی  JQ1 می­تواند ناهنجاری های موجود در آزمایش­های مدل سندرم رت را اصلاح کند. این دارو در چندین آزمایش تجربی به عنوان یک درمان احتمالی سرطان مورد بررسی قرار گرفته است. به عقیده دکتر پارک سرپرست این تیم تحقیقاتی، از آن جایی که تاکنون هیچ درمان موثری برای سندرم رت وجود ندارد، این تحقیق راه را برای تحقیقات بیشتر در مورد روشهای درمانی جدید بالقوه برای سندرم رته فراهم می كند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه