تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 مرداد 1399
یک گیرنده طعمه (decay receptor) که ویروس کرونا را در کشت های سلولی خنثی می کند

  یک گیرنده طعمه (decay receptor) که ویروس کرونا را در کشت های سلولی خنثی می کند

هم چنان که پاندمی COVID-19 در حال گسترش است، محققین و مراقبین سلامت به دنبال راهی برای خنثی کردن ویروس کرونا در بافت های آلوده هستند. مطالعه ای جدید نشان می دهد که فریب دادن ویروس با یک پروتئین طعمه(گیرنده پروتئینی مهندسی شده) که به ویروس متصل می شود و آن را بلوک می کند، می تواند راهی برای متوقف کردن ویروس باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای آلوده کردن سلول های انسانی، ویروس ابتدا باید به گیرنده پروتئینی روی سطح سلول ها متصل شود. ویروس SARS-CoV-2 که عامل بیماری COVID-19 است به گیرنده ACE2 متصل می شود که نقش های متعددی مانند تنظیم فشار خون، حجم خون و التهاب را بازی می کند. این گیرنده در بافت های سراسر بدن و بویژه ریه ها، قلب، شریان ها، کلیه ها و روده ها وجود دارد. محققین بر این باورند که یکی از راه های مقابله با COVID-19 می تواند ممانعت از متصل شدن ویروس به گیرنده ACE2 باشد. به همین دلیل، محققین در دانشگاه ایلینویز از یک گیرنده طعمه شبه ACE2 و مهندسی شده برای خنثی کردن عفونت و هم چنین نجات و حفظ فعالیت ACE2 استفاده کرده اند. مزیت این گیرنده طعمه این است که بسیار شبیه گیرنده طبیعی هستند و بنابراین ویروس نمی تواند به آسانی بین آن ها و گیرنده طبیعی وجه تمایز قائل شود و در نتیجه توانایی اش برای متصل شدن به گیرنده طبیعی را از دست می دهد.

ارزیابی های محققین نشان داده است که ترکیب سه موتاسیون و ایجاد یک گیرنده طعمه مهندسی شده موجب می شود که تمایل اتصال این گیرنده برای ویروس 50 برابر بیشتر شود و همین امر آن را به هدف جذابی برای ویروس تبدیل می کند. در ادامه محققین ورژنی محلول از این گیرنده را سنتز کرده اند که می تواند به عنوان طعمه برای ویروس استفاده شود و با آن برهمکنش کند. ارزیابی های صورت گرفته در شرایط کشت سلول حاکی از این بوده است که این گیرنده طعمه نه تنها به ویروس متصل می شوند، بلکه به طور موثری آن را خنثی می کنند و مانع از آلوده شدن سلول ها به ویروس می شوند.

برای پیش رفتن به جلو و اطمینان از این که این رویکرد می تواند درمان موثری برای مهار COVID-19 باشد، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه