تاریخ انتشار: دوشنبه 20 مرداد 1399
سلول های توموری سنتز شده به تشخیص سرطان و بهینه سازی درمان سرطان کمک می کنند

  سلول های توموری سنتز شده به تشخیص سرطان و بهینه سازی درمان سرطان کمک می کنند

محققان ژاپنی به سرپرستی دکتر تاتسویا یوسویی، دانشگاه توکیو، سلولهای سرطانی بافت مثانه بیمار سگها را تکثیر کرده و بدین ترتیب مصرف محصولات گران قیمت سلول های بنیادی را به حداقل رسانده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،   این سلولهای تومور سنتز شده به دانشمندان اجازه تشخیص سرطان و بهینه سازی درمان بدون قرار دادن بیمار در معرض شیمی درمانی های سخت و آزمون و خطا را می دهند..

ارگانوئیدها، مینی اندام هایی هستند که در سال های اخیر به لطف سلول های بنیادی و فناوری های پیشرفته تولید می شوند و اجازه بررسی تکوین بسیاری از بافت ها و پاتولوژی مربوط به آن ها را می دهند.  در این پژوهش محققین تصمیم گرفتند که بدون استفاده از مواد افزودنی تحریک کننده سلول ، نوعی ارگانوئید و ماتریژل  ایجاد کند که محصولی پرهزینه از سلول های بنیادی حاصل از جانوران جونده مهندسی شدۀ ژنتیکی است.

کمبود محصولات بیوپریتینگ سه بعدی می­تواند آنها را به عنوان روش سودمند در تشخیص به موقع سرطان و درمان­های جدید معرفی کند. محققان برای نشان دادن پتانسیل این رویکرد جدید کشت سلولی ، بر روی سرطان مثانه در سگها تمرکز کردند ، بیماری که با سرعت مشابه انسان اتفاق می افتد. این تیم با کشت سلولهای بیمار مبتلا شده در یک محیط غنی از پروتئین ، ارگانوئیدها را ایجاد کردند. در ادامه واکنش این ارگانوئیدها به سه داروی ضد سرطان و همچنین چندین آنتی بادی مورد بررسی قرار گرفت..

آنها همچنین این روند را معکوس کردند و سلولهای ارگانوئیدی سه بعدی را با استفاده از روشهای زیستی سنتی تولید کردند و در موش ایمپلنت کردند. همانطور که پیش بینی می شد سلول ها به تومور تبدیل شدند و شواهد بیشتری نشان دادند که ارگانوئیدهای سه بعدی می توانند ابزار تحقیقاتی مهم و دقیقی برای مطالعه بیماری ها باشند. به عقیده دکتر تاتسویا یوسویی سرپرست تیم تحقیقاتی این مطالعه، این ارگانوئیدها می توانند روشی موفق در تشخیص و درمان سرطان مثانه برای حیوانات(سگ) و انسان باشند. این ارگانوئیدها موجب  کاهش زمان كشت ، دست کاری راحت تر کشت های سلولی و کاهش هزینه های مکمل محیط کشت می شود و بنابراین می تواند بستر مهمی برای مطالعه بیماری های مثانه باشند. و منجر به راهکارهای درمانی موثر شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه