تاریخ انتشار: یکشنبه 26 مرداد 1399

  پیشرفت در مهندسی بافت: پرینت مستقیم بافت های سه بعدی در بدن

در حال حاضر اغلب بافت هایی که با استفاده از پرینترهای سه بعدی تولید می شوند در خارج از بدن ساخته می شوند و در ادامه بوسیله جراحی به داخل بدن ایمپلنت می شوند. چنین فرایند نیازمند برش های بزرگ بوسیله جراحی است که همین امر خطر عفونت را افزایش داده و مدت زمان ریکاروی را نیز افزایش می دهد. اما راه حل چیست؟ برای حل این مشکل، تیمی از محققین یک فناوری را برای پرینت مستقیم بافت ها در درون بدن ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در تولید بافت های مهندسی شده دو ترکیب از اهمیت زیادی برخوردار هستند: یکی جوهرهای زیستی شبه مایع که از موادی به صورت داربست یا ماتریکس خارج سلولی تشکیل شده اند و دارای سلول های زنده هستند و دیگری فاکتورهای رشدی که به سلول ها برای رشد و بازسازی بافت کمک می کنند. زمانی که هدف تولید بافت پرینت شده در بدن است باید به چند نکته توجه داشت: این فرایند در دمای 37 درجه بدن صورت می گیرد و بافت های تولید باید به طور موثری به بافت های نرم و زنده بدن بچسبند و این فرایند برای بیمار ضرر بیشتری نداشته باشد، یکی از مراحل مضر در این فرایند استفاده از نور UV است که برای پلیمریزه کردن بافت مورد نیاز است. در این پژوهش جدید، دکتر علی خادم حسینی و همکارانش توانسته اند یک جوهر زیستی با فرمولاسیون ویژه را برای پرینت مستقیم در درون بدن طراحی کنند.

این فرمولاسیون به صورت سه بعدی قابل پرینت شدن در دمای فیزیولوژیک است و می تواند به طور بی خطری با استفاده از نور مرئی که بی خطر است کراس لینک شود. به منطور ساخت بافت در بدن، آن ها از یک پرینتر رباتیک سه بعدی استفاده کردند که از طریق یک نازل جوهر زیستی را به صورت برنامه ریزی شده و بسیار دقیق در درون بدن می افشاند. برای چسبندگی بهتر بافت پرینت شده با بافت نرم از پیش موجود، نوک نازل به درون بافت بدن وارد می شود و مواد را تزریق می کند و بدین ترتیب نوعی لنگر برای چسبیدن و متصل ماندن بافت جدید ارائه می کند. چنین توانمندی در مهندسی بافت اجازه انجام رویکردهای کمتر خطرناک و کمتر تهاجمی را برای ترمیم نواقص بافتی یا اندامی می دهد. با استفاده از پرینت های سه بعدی، تولید بافت های سفارشی(با توجه به نیاز بیمار) و کاملا شخصی(با استفاده از حتی سلول های خود فرد) امکان پذیر خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه